• <

"Latający" prom zmienia oblicze transportu publicznego w Sztokholmie

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski "Latający" prom zmienia oblicze transportu publicznego w Sztokholmie
Fot. Candela

W Sztokholmie pojawiło się rozwiązanie mające na celu redukcję emisji CO2 z transportu publicznego. Mowa o elektrycznym promie Candela P-12, który dosłownie unosi się nad wodą. Nowoczesna jednostka nie tylko eliminuje emisje, ale również znacząco skraca czas podróży – dystans 15 kilometrów do Ratusza Miejskiego pokonuje w zaledwie 30 minut.

Dla Sztokholmu – a być może i dla świata – może to oznaczać przyszłość, w której transport wodny w miastach będzie zrównoważony, przystępny cenowo i szybszy niż podróż samochodem.

Prom unoszący się nad wodą

„Nova” to pierwszy egzemplarz nowego modelu Candela P-12, który wszedł do użytku. Jej komputerowo sterowane skrzydła hydroplanowe unoszą kadłub nad wodą, zmniejszając zużycie energii o 80% w porównaniu z konwencjonalnymi jednostkami, dzięki redukcji oporu wody.

Ponieważ „Nova” unosi się nad wodą, a nie przecina jej jak tradycyjne jednostki, wytwarza minimalną falę. Dzięki temu prom może poruszać się z dużą prędkością nawet w granicach miasta, gdzie inne jednostki są ograniczone przepisami dotyczącymi falowania. „Nova” zasilana jest w 100% odnawialną energią elektryczną i emituje minimalny hałas, nawet przy dużych prędkościach, dzięki elektrycznym silnikom C-POD bez przekładni mechanicznej.

Szybkość jako jeden z głównych atutów wodolotu

Jak podaje producent dzięki nowoczesnej technologii „Nova” jest najszybszym środkiem transportu publicznego w Sztokholmie – osiąga prędkość 25 węzłów, wyprzedzając napędzane dieslem promy klasy V, które wcześniej były najszybsze.

Przykładem skuteczności nowego wodolotu jest Ekerö – najszybciej rozwijające się wyspiarskie przedmieście Sztokholmu, oddalone zaledwie o 15 kilometrów od centrum miasta. Dotychczasowa podróż na tej trasie zajmowała nawet godzinę – tradycyjne promy są spowalniane przepisami ograniczającymi prędkość, a alternatywa w postaci autobusu, metra czy samochodu często wiąże się z przesiadkami i korkami. Dzięki nowej linii hydroplanowej czas przejazdu skrócił się do zaledwie 30 minut, realnie zbliżając Ekerö do serca stolicy.

Projekt pilotażowy

„Nova” będzie kursowała do sierpnia 2025 r. Trasa jest projektem pilotażowym realizowanym przez firmę Candela we współpracy z Trafikverket i Regionem Sztokholm (SL), mającym na celu zbadanie, jak technologia hydroplanowa może umożliwić szybszy, tańszy i bezemisyjny transport wodny, tworząc nowe wzorce komunikacyjne w Sztokholmie.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.