Digitalizacja w branży morskiej ma miejsce od przynajmniej kilkunastu lat, ale nie we wszystkich zakamarkach sektora wygląda tak samo. Na dodatek wraz z ułatwieniami i usprawnieniami, przynosi zagrożenia i ograniczenia. O różnych aspektach cyfryzacji na morzu i w jego okolicach rozmawiali paneliści podczas tegorocznych targów BALTEXPO.
Zaprawieni w logistyce i spedycji, szczególnie uwzględniającej transport morski, od paru lat wiedzą doskonale, że nawet najskrupulatniej przygotowane plany mogą zostać postawione na głowie w konfrontacji z rzeczywistością. Przy każdej operacji trzeba się spodziewać nieustannych zmian i olbrzymiego (i coraz większego) wpływu czynników zewnętrznych. Jak w takim razie wciąż może funkcjonować branża logistyki morskiej? Forum Gospodarki Morskiej poszukiwało odpowiedzi na to pytanie.
Największe targi morskie w basenie Morza Bałtyckiego właśnie się rozpoczęły. 23. edycja Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo, która odbywa się tradycyjnie w gdańskim AmberExpo, potrwa do czwartku.
Przy wietrznej pogodzie odbyła się inauguracja roku akademickiego 2025/2026 Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Wydarzenie odbyło się przy Nabrzeżu Pomorskim oraz na pokładzie żaglowca szkolnego Dar Młodzieży. Obok kadry naukowe i społeczności akademickiej nie zabrakło też reprezentantów władz krajowych i samorządowych, a także reprezentantów instytucji i służb mundurowych. Wśród zaproszonych gości byli premier Donald Tusk oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Premier Donald Tusk powiedział w sobotę w Gdyni, że Polska staje się portową potęgą na Bałtyku i wygrywa konkurencję z innymi portami. Zwrócił też uwagę na przedsięwzięcia energetyczne powstające na morzu i w jego sąsiedztwie, jak farmy wiatrowe i elektrownię jądrową.
Na Islandii zakończyło się międzynarodowe ćwiczenie pk. "Northern Challenge 2025". Wzięli w nim udział Nurkowie Minerzy z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, którzy razem z 380 ekspertami z 18 krajów doskonalili umiejętności i wymieniali doświadczenia z zakresu zwalczania improwizowanych urządzeń wybuchowych (IED), zarówno w środowisku morskim, jak i lądowym.
Członkowie kadry oficerskiej 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża wzięli udział w drugiej w tym roku edycji ćwiczenia dowódczo-sztabowego, wspomaganego komputerowo (CAX – Computer Aided Exercise) pk. „Dynamic Move 2025”. Była to okazja do wymiany doświadczeń z przedstawicielami morskich sił zbrojnych innych państw NATO oraz zaprezentować swoje umiejętności.
Zaczynamy relację z drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030. Dziś w programie kolejnych pięć paneli dyskusyjnych, szereg wystąpień i warsztatów, a także kolejne ważne dla branży morskiej umowy między uczestnikami rynku.
Podczas Kongresu Polskie Porty 2030 odbyła się debata Porty instalacyjne i bazy serwisowe filarem rozwoju MEW i local content w Polsce. Podczas debaty pojawiły się ciekawe zapowiedzi związane m.in. planami zamówień dla polskiej branży stoczniowej w najbliższych latach.
Dziś o godzinie 9:30 w Sopocie rozpoczyna się tegoroczna edycja Kongresu Polskie Porty 2030. W wydarzeniu weźmie udział ponad 800 reprezentantów branży morskiej, którzy omawiać będą najważniejsze zagadnienia, jakimi żyje sektor. Poniżej relacjonujemy wydarzenie na żywo.
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim