Zaczynamy relację z drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030. Dziś w programie kolejnych pięć paneli dyskusyjnych, szereg wystąpień i warsztatów, a także kolejne ważne dla branży morskiej umowy między uczestnikami rynku.
16:20
Marcin Ryngwelski, Prezes Zarządu, PGZ Stocznia Wojenna: Jako PGZ Stocznia Wojenna byliśmy jednym z beneficjentów dużego procesu inwestycyjnego w Porcie Gdynia, czyli przesunięcia doku w związku z budową obrotnicy portowej. Dzięki tej inwestycji jednostki tej samej klasy mogą teraz bez problemu wpływać zarówno do Gdyni, jak i do Gdańska. To znacząco zwiększa operacyjną elastyczność regionu, ale nasuwa się pytanie: po co robić to samo w dwóch miejscach oddalonych od siebie o kilka kilometrów? Czy nie powinniśmy bardziej strategicznie podchodzić do planowania funkcji portów i ich specjalizacji?
Jeśli chodzi o współpracę z Portem Gdynia – zawsze układała się poprawnie. To naturalne, bo stocznie z definicji funkcjonują na terenach portowych. Tego typu współdziałanie to standard i u nas również działa to dobrze.
16:10
Artur Kucia – Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego, PKO Bank Polski: W sektorze bankowym obserwujemy dynamiczny rozwój przemysłu morskiego, a także rosnącą rolę energetyki – zarówno morskiej, jak i jądrowej – jako kluczowych obszarów transformacji gospodarczej. Patrząc na mapę inwestycji, Pomorze i Pomorze Zachodnie są dziś największymi ogniskami transformacji energetycznej. To właśnie tu koło zamachowe gospodarki powinno się rozpędzać – tak, by pozytywne efekty tej transformacji przenikały do innych regionów kraju.
15:55
Ewa Kruchelska – Członek Rady Nadzorczej, Stocznia CRIST: Bez portów nie byłoby ani stoczni, ani offshore’u – to absolutna podstawa. Porty są kluczowe nie tylko dla sektora offshore, ale dla całej gospodarki w Polsce.
Problem w tym, że brakuje strategicznego planowania – zarówno w kontekście samych portów, jak i przemysłu, który rozwija się wokół nich. Aby myśleć o przyszłości, musimy mieć dostęp do terenów inwestycyjnych i prowadzić realny dialog. Tego dialogu z portami dziś często brakuje. Potrzebujemy przestrzeni do spotkań – przemysł i zarządcy terenów portowych powinni regularnie rozmawiać i wspólnie analizować kierunki rozwoju.
15:45
Arkadiusz Aszyk – Prezes Zarządu, Mostostal Pomorze: Jeśli chodzi o naszą współpracę z portem – jesteśmy obecni na terenie Portu Gdańsk od 26 lat. Aktualnie dysponujemy dwoma warsztatami oraz dwoma nabrzeżami. Taka długoletnia obecność pokazuje, jak istotne jest dla nas otoczenie portowe oraz to, jak ważna jest elastyczność portów wobec projektów przemysłowych, które często mają charakter krótkoterminowy – trwają 2–3 lata.
15:35
Rozpoczął się ostatni panel trzeciej edycji Kongresu Polskie Porty 2030, zatytułowany "Na styku portów i przemysłu – jak budować synergię dla gospodarki morskiej" moderowany przez Mateusza Kowalewskiego.
Jakub Wnuczyński, prezes zarządu Baltic Towers: Fabryka Baltic Towers rozpoczęła produkcję zaledwie trzy tygodnie temu. Nasza działalność pokazuje, że produkcja tak dużych komponentów dla morskich farm wiatrowych nie może odbywać się bez bezpośredniego dostępu do terenów portowych. Port stanowi tutaj element fundamentalny – zarówno ze względu na logistykę, jak i koszty.
14:54
Joanna Ryngwelska przestrzega przed niedocenianiem zagrożeń związanych z dronami. Zwraca uwagę, że wiele firm uważa, że zakup jednego systemu zapewnia im bezpieczeństwo lub że jest ono zapewnione przez obowiązujące prawo. Tymczasem prawo dopuszcza operowanie niewielkim dronem bez konieczności pozyskiwania odpowiednich uprawnień.
14:48
Bogdan Ołdakowski: "Tradycyjne paliwa w żegludze dominują i podejrzewam, że przez najbliższe dekady tak właśnie będzie". Zwrócił uwagę, że póki co na rynku jest chaos, choć obecnie wydaje się, że dominuje metanol, może się to zmienić. Tak czy inaczej statki wykorzystujące paliwa alternatywne wciąż stanowią mniejszość.
14:43
"Unia wymusza na portach, żeby co najmniej kilka nabrzeży miało infrastrukturę do ładowania statków z lądu do 2030 roku. Gdyby nie to, to armatorzy i porty by tego nie zrobiły, bo to inwestycje niezwykle kosztowne. Tak było ze scrubberami - armatorzy zainwestowali, a dziś to już technologia przestarzała" - mówi Marcin Osowski, prezes ASE Baltic.
14:38
Artur Kiełbasiński rozpoczyna panel dotyczący technologicznej rewolucji w portach pytaniem, czy w Polsce możliwa jest powtórka z tegorocznego blackoutu w Hiszpanii. Grzegorz Starybrat odpowiada, że technologia do zabezpieczenia polskiego przemysłu istnieje, "ale diabeł tkwi w szczegółach". Jego zdaniem brakuje w Polsce długofalowego planowania, a projekty energetyczne są realizowane "ad hoc, trochę na fastrygę, trochę na trytytki".
13:45
Michał Czernów - General Manager Poland, Schultz Shipping Group
Obsługa okrętów wchodzących do portów jest często bardziej skomplikowana niż statków. Wymusza to dostosowanie infrastruktury i procedur. Co roku do polskich portów wchodzą dziesiątki okrętów, głównie państw NATO. W przeszłości wchodziły tak wielkie, jak USS Kearsarge, co pokazuje zdolności podmiotów portowych i działających na terenie firm zapewniających usługi związane z zaopatrywaniem, bunkrowaniem czy wywozem nieczystości.
13:30
Mirosław Czapiewski - Wiceprezes, Zarząd Morskiego Portu Gdynia
Problematyka bezpieczeństwa w Gdyni ma długą historię, a temat zapobiegania zagrożeniom, w tym tworzone przy tej okazji scenariusze, powstawały już w latach 90-tych XX wieku. Sprawczość i zdolność decyzyjna jest priorytetem dla zarządu gdyńskiego portu. Korzystamy z wsparcia instytucji i jednostek mających doświadczenie w realizacji zasad i procedur związanych z bezpieczeństwem. Trzeba stale patrzeć w przyszłość, widząc rozwój systemów bezzałogowych. Stąd musimy podejmować decyzje i współprace, reagując na przyszłe zagrożenia z wyprzedzeniem.
13:15
Michał Latacz - Prezes, Blue Armada Robotics
Potrzebujemy systemów i wdrażania rozwiązań na czas pokoju i czas wojny. Współpracujemy z Ministerstwem Infrastruktury i innymi podmiotami, celem stworzenia norm prawnych, aby wdrożyć realną "automatyzację morza". Jest dużo do zrobienia na płaszczyźnie legislacyjnej, a nie tylko technologicznej.
13:10
Michał Domachowski - Dyrektor ds. Bezpieczeństwa, Naftoport Grupa Pern
Potrzeba nam skoordynowanych działań i ustaw umożliwiających użycie dostępnych narzędzi nie tylko w czasie wojny, ale też kryzysu i pokoju. W ostatnich latach wzrosła świadomość o zagrożeniach całego Naftoportu. Pracownicy rozumieją powagę sytuacji. Stworzyliśmy analizę zagrożeń i wprowadziliśmy szereg rozwiązań, by radzić sobie z nowymi wyzwaniami, jak choćby tym stwarzanym przez drony. Wprawdzie nie ma zapory niemożliwej do przełamania, ale postawiliśmy nacisk, by procedury bezpieczeństwa były stale rozwijane i aktualizowane.
13:00
Andrzej Kruczyński - Dyrektor Bezpieczeństwa Produktów, Grupa Orlen
Obserwujemy, analizujemy, dążymy do stałej poprawy bezpieczeństwa. Wdrażamy program "Bezpieczny Orlen" angażujący pracowników firmy, aby byli gotowi na wyzwania, biorąc pod uwagę rozpisane sytuacje, z jakimi mogą się mierzyć. Sięgamy po doświadczenia służb oraz instytucji zagranicznych. Bałtyk uczy pokory i jest mnóstwo infrastruktury do jej obrony. To wymaga poprawy współpracy, wdrażania procedur i stałych ćwiczeń tak z udziałem podmiotów prywatnych i instytucji państwowych.

12:50
Wiceadmirał Krzysztof Jaworski, Dowódca Centrum Operacji Morskich - Dowódca Komponentu Morskiego
Mówi się, że Morze Bałtyckie jest "morzem wewnętrznym NATO". Jest i nie jest. Stale istnieje zagrożenie, czego przejawem są zakłócenia nawigacji GPS. Najważniejsza jest świadomość i gotowość reagowania na taką sytuację, nawet jeśli nie sposób jest mu skutecznie się przeciwstawić. Mamy jednak wiele systemów umożliwiających śledzenie sytuacji na morzu. Prowadzimy też ukierunkowane działania, jak operacja "Zatoka", by chronić infrastrukturę krytyczną. Współpracujemy też z operatorami portowymi i energetycznymi.
12:13
Podczas drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030 odbył się panel dyskusyjny zatytułowany „Niebieska gospodarka i zrównoważony rozwój w portach - od transformacji po ochronę zasobów środowiska”. Prelegenci dyskutowali o tym, jak porty i sektor TSL mogą mierzyć się z wyzwaniami zielonej i niebieskiej transformacji, jakie technologie wspierają ochronę środowiska morskiego i jak łączyć rozwój infrastruktury z odpowiedzialnością społeczną i klimatyczną.
Podczas dyskusji skupiono się również na kwestiach dotyczących AI.
10:52
Daniel Kisała - Prezes Zarządu SLIPFORM opowiedział o fundamentach grawitacyjnych, które mogą stać się szansą na rozwój portów morskich. Podczas prezentacji opisał on również nowoczesne technologie wykorzystywane przy budowie wież wiatrowych.

10:27
Anna Wiosna, dyrektor Biura Transformacji Energetycznej w Agencja Rozwoju Przemysłu zapowiedziała budowę nawet 3 statków na potrzeby polskiego offshoe. Byłby to jeden kablowiec i 2 jackupy. Przygotowujemy analizy do budowy pierwszego statku instalacyjnego dla polskiego offshore, w grę wchodzą nawet dwie takie jednostki. Chcemy to zrealizować przy udziale polskich stoczni, a statki powinny być obsługiwane przez polskiego armatora. Pracujemy też nad budowa pierwszego polskiego kablowca. To będzie ogromny local content. Naszą ambicją jest zdążyć na drugą fazę polskiego offshore. Proces budowy jackupa to ok. 43 miesięcy, więc zakładamy, że z pierwszym statkiem na II fazę zdążymy.
Jak analizujemy ile środków wydajemy na kontraktowanie statków od zagranicznych armatorów, to zasadne jest budowanie tej floty w Polsce, na nasze potrzeby - podkreślała Anna Wiosna.

9:55
Sebastian Wionczek dyrektor zarządzający Świnoujście Offshore Terminal, Orlen Neptun podkreśla, że Świnoujście może się stać hubem dla offshore. Terminal nie tylko będzie miejscem załadunku, ale też składowania elementów dla projektów offshore. Podobne tereny planuje w tym rejonie przeznaczyć pod offshore zarząd portów Szczeci-Świnoujście. To w sumie 70 ha dedykowanych pod offshore. A w tym rejonie powstają fabryki takich firm jak Vestas czy Windar.
9:43
Podczas dyskusji Lech Paszkowski, Prezes Zarządu, Istrana inwestora w gdańskim terminalu T5 opowiadał o przyszłości terminalu.
Projekt jest finansowany z KPO więc w pierwszym okresie będzie służył działaniom offshore. Po 10-15 latach ma być przeprowadzona analiza rynkowa, czy nadal jest zapotrzebowanie na offshore wind czy jest potrzeba przeznaczenia go na inne działania rynkowe.
9:23
Rozpoczęła się debata Porty instalacyjne i bazy serwisowe filarem rozwoju MEW i local content w Polsce.
Kacper Kostrzewa, dyrektor zarządzający Ocean Winds Polska o podpisanej umowie rezerwacyjnej na T5: Podpisanie umowy rezerwacyjnej na T5 jest zwieńczeniem długiego procesu. Sam terminal nie dostarczył wątpliwości, doskonale nadaje się do naszych potrzeb, to jest nowy, świetnie przygotowany obiekt. Będziemy korzystać z niego w roku 2028.

00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął