Tegoroczną konferencję Offshore Wind Logistics & Supplies zamykała debata poświęcona polskiej flocie morskiej dla morskiej energetyki wiatrowej. Moderował ją Mateusz Kowalewski, wydawca serwisu GospodarkaMorska.pl.
Choć jeszcze ich budowa nie ruszyła, kolejny raz pojawiła się informacja, że Marynarka Wojenna Niemiec (Deutsche Marine) otrzyma więcej planowanych, dużych fregat typu F127, przeznaczonych do zwalczania celów powietrznych. Po tym jak Bundestag dał „zielone światło” na rozwój projektu w grudniu 2024 roku, zamówienie wzrosło pięciu do sześciu, aż w końcu mówi się nawet o ośmiu okrętach. Pojawia się też pytanie, co z trapioną przez problemy budową fregat typu F126.
Kanadyjski rząd poinformował pod koniec sierpnia o wejściu w kolejny etap postępowania, którego celem jest wybór wykonawcy, mającego dostarczyć nowe okręty podwodne dla sił morskich państwa. Na placu boju pozostały niemiecki TKMS i południowokoreańska Hanwha Ocean. Rywalizacja jest o tyle interesująca, że oba podmioty starają się o pozyskanie kontraktu także dla Polski, w ramach programu „Orka”, który ma zostać rozstrzygnięty jeszcze w tym roku.
W szkockim porcie w Rosyth odbyła się wyjątkowa uroczystość z udziałem przedstawicieli kadr i władz Wielkiej Brytanii oraz Rumunii. W jej trakcie odbyło się podniesienie rumuńskiej bandery na niszczycieli min typu Sandown, ex-HMS Pembroke, który odtąd będzie znany jako Căpitan Constantin Dumitrescu.
W należącej do koncernu Fincantieri stoczni w Muggiano odbyła się wyjątkowa uroczystość. Ceremonia przekazania najnowszej fregaty typu Carlo Bergamini, ITS Emilio Bianchi (F589). Wydarzenie jest też klamrą zamykające dotychczasowe przedsięwzięcie, jakim było dostarczenie serii dziesięciu nowoczesnych okrętów dla Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare).
Wielkoskalowe inwestycje infrastrukturalne – zwłaszcza budowa nowych portów, terminali kontenerowych czy sztucznych nabrzeży – pochłaniają gigantyczne ilości surowców takich jak piasek, żwir i kamień.
Eksport rosyjskiego gazu do Europy spadł do poziomu z początku lat 70. - zauważył w środę portal Moscow Times, powołując się na obliczenia agencji Reutera. Wynika z nich, że do końca roku państwowy koncern Gazprom przepompuje za granicę zaledwie 16 mld m sześc. tego surowca.
Na wodach Danii pojawił się jeden z uniwersalnych okrętów desantowych-doków, wchodzących w skład Marynarki Wojennej Danii. Obecność jednostki Mistral wpisuje się w zaangażowanie Francji w międzynarodowe bezpieczeństwo w domenie morskiej NATO oraz zacieśnianie współpracy międzynarodowej. To także część długotrwałej operacji pk. Jeanne D’Arc, w ramach której ten okręt odbył podróż po akwenach całego świata.
W Kłajpedzie odbyła się, 12 maja, ceremonia chrztu i wcielenia do służby nowego holownika litewskich sił morskich (Lietuvos Karinės jūrų pajėgos). Zbudowana i dostarczona przez Damen jednostka została nazwana Lokys i ma za zadanie wspierać działania floty.
Umowy kupna-sprzedaży ropy naftowej, paliw płynnych czy LNG w międzynarodowym obrocie handlowym mają często charakter umów wieloletnich (długoterminowych). Jest to podyktowane koniecznością zapewnienia trwałości i przewidywalności dostaw produktów strategicznych dla gospodarki światowej praktycznie w każdej sferze działalności gospodarczej. Trwałość i stabilność prawno-kontraktowa tego typu umów wystawiona zostaje na ciężką próbę w sytuacji gwałtownych zmian politycznych, makroekonomicznych i społecznych, mogących i oddziaływując
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim