Podczas panelu „Modernizacja Marynarki Wojennej RP” w trakcie Defence24 Days odbyła się dyskusja z udziałem przedstawicieli polskiej Marynarki Wojennej, Agencji Uzbrojenia i firm z branży zbrojeniowej na temat inwestycji w morski rodzaj sił zbrojnych. W trakcie rozmowy poruszono szereg tematów, w tym aktualny stan programu „Orka”.
Od roku trwają wstępne konsultacje rynkowe w związku z "Orką", programem zakupu okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Z racji na znaczenie tego przedsięwzięcia dla sił morskich oraz stanu potencjału podwodnego formacji, jest to obecnie jeden z najbardziej komentowanych i kontrowersyjnych programów rozwojowych morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Firma Thales otwiera w holenderskim Hengelo centrum testowe, w którym będzie integrować i sprawdzać systemy do planowanych fregat typu F126 dla Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine). Otwarcie obiektu oznacza kolejny etap w budowie tych okrętów, jak i istotne wsparcie dla zatrudnienia i innowacji technologicznych w Holandii, co odbywa się we współpracy z Damen Naval.
Szwedzki koncern podpisał 18 kwietnia kontrakt na dostawę systemów ostrzegania laserowego dla Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Española) o wartości 3,5 mln euro. Stanowi to dla firmy ważny kamień milowy, ponieważ dotyczy dostaw jej najnowszej technologii, która znajdzie się w wyposażeniu nowych fregat typu F110, mających stanowić istotne wzmocnienie sił morskich państwa. Budowniczym nowych okrętów jest Navantia.
Po tym jak 15 marca holenderskie władze ogłosiły, że to francuski koncern Naval Group zbuduje okręty podwodne dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine), nie brakuje burzliwych komentarzy wokół tej decyzji. Konsorcjum Saab-Damen, które było jednym z oferentów w przetargu, nie godzi się na takie rozwiązanie i wzywa do debaty politycznej w związku z tym.
Od czasu, gdy Szwecja oficjalnie przystąpiła do NATO 7 marca tego roku, okręty Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (SNMG-1) i Stałego Zespołu Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 (SNMCMG-1) odbyły pierwsze wizyty w porcie w Sztokholmie, cementujące relacje z nowym państwem członkowskim. Wizyty są okazją do wymiany doświadczeń między kadrą morską Szwecji i pozostałych krajów. Najnowszym gościem na szwedzkich wodach był niemiecki okręt FGS Donau, będący jednostką flagową SNMCMG-1.
W fińskiej stoczni w Rauma odbyła się 11 kwietnia uroczystość położenia stępki pod pierwszą z czterech wielozadaniowych korwet projektu Laivue 2020. Mają one wzmocnić potencjał Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat).
Duński okręt kończy swój udział w misji pk. "Prosperity Guardian", której celem jest ochrona żeglugi na trasie przez Kanał Sueski przed atakami jemeńskich bojowników Huti. Aktualnie fregata przekroczyła Kanał Sueski i jest w drodze z powrotem do kraju.
Szef działu operacyjnego 1. Flotylli Okrętów Podwodnych Szwecji, komandor porucznik Erik Ahlqvist powiedział PAP, że w domenie okrętów podwodnych Rosjanie dysponują nowoczesną technologią i zaawansowanymi systemami. Dodał, że mimo przewagi NATO na Bałtyku, sojusznicy muszą zachować czujność.
Holenderski koncern poinformował o o współpracy z niemiecką firmą Optonaval przy projekcie budowy fregat określanych jako F126. W ramach budujemy cztery nowe fregaty dla niemieckiej marynarki wojennej. Optonaval z Hamburga w Niemczech zaprojektuje, wyprodukuje i będzie nadzorował system wspomagania lądowania i widoczności dla śmigłowca (Helicopter Visual Landing Aid System, HVLAS), który ułatwi bezpieczne operacje śmigłowców zarówno w dzień, jak i w nocy.
Morska Jednostka Rakietowa bierze udział w estońskim ćwiczeniu "Spring Storm 24"
Postęp prac przy zawalonym moście w Baltimore. Zostanie otwarta wodna trasa dla jednostek rekreacyjnych
Vard zbuduje dwa statki serwisowe do obsługi tajwańskiej farmy wiatrowej na morzu
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna otworzyła drzwi do świata innowacji
CMS wspiera Gaz-System przy zawarciu pierwszej w Polsce umowy czarteru jednostki FSRU
Huti zapowiadają nasilenie ataków na statki