Firma Echandia została wybrana do dostarczenia nowego systemu akumulatorów dla promu Ellen, obsługiwanego przez Ærøfærgerne w Danii, będącego też pierwszym na świecie tego rodzaju statkiem dalekosiężnym, wpisując się w dekarbonizację żeglugi. Planowane uruchomienie nowego systemu akumulatorów nastąpi w maju 2026 roku.
Tegoroczni laureaci Złotych Kotwic na Baltexpo to głównie firmy znane na rynku, ale wśród nagrodzonych znalazł się też polski startup. Wszyscy wyznaczają trendy w polskiej gospodarce morskiej. Wręczenie Złotych Kotwic odbyło się w czasie zakończonych właśnie targów BALTEXPO w Gdańsku.
W ramach realizacji projektu wyposażenia mostka nawigacyjnego promów typu RoPax budowanych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A., firma Enamor Sp. z o.o została zaangażowana do dostawy systemów nawigacji i komunikacji. System nawigacyjny został oparty o rozwiązanie firmy Nacos Marine – platformy rozwiązań Nacos Platinum.
Przewoźnik Stena Line poinformował, że zawarł kontrakt z duńską gminą Frederikshavn z myślą o obsłudze promowej tamtejszego portu, w tym terminalu promowego. Ma to stanowić kolejny rozdział długoletniej współpracy, pieczętując ją kolejne 50 lat.
Przepływające statki, mieszając wodę, przyczyniają się uwalniania znaczących ilości gazu cieplarnianego – metanu - informuje „Nature Communications Earth & Environment”.
Viking Line poinformował, że przygotowuje się do uruchomienia całkowicie zeroemisyjnej usługi na trasie między Helsinkami a Tallinem. Ma to być dowód na to, że na dłuższych trasach można uruchomić zielony korytarz morski przez Zatokę Fińską. Przypomnijmy, że w Finlandii na krótszych trasach pływają promy elektryczne zaprojektowane w Polsce i zbudowane w stoczni CRIST promy elektryczne.
Deltamarin podpisał 27 maja kontrakt ze stocznią China Merchants Weihai Shipyard na zaprojektowanie nowych promów RoPax serii Hansa Superstar dla Finnlines. Umowa obejmuje kompletny projekt podstawowy i szczegółowy trzech statków przeznaczonych do eksploatacji na Morzu Bałtyckim.
W dyskusjach na temat dekarbonizacji żeglugi i zastosowania paliw alternatywnych na statkach daje się zauważyć brak podejścia kompleksowego i interdyscyplinarnego. Mocno praktyczne i kosztowe podejście mają operatorzy flot. Swoiste podejście do zagadnienia mają konstruktorzy i producenci statków.
Stena RoRo powiększyła swoją flotę o statek RoRo Giuseppe Lucchesi, który zostanie przemianowany na Stena Shipper i będzie pływał pod duńską banderą. W związku z transakcją firma przejmuje kontrakt z tunezyjską firmą żeglugową Cotunav na obsługę trasy Rades-Marsylia. Sprzedającym jest CIN (Compagnia Italiana di Navigazione S.p.A), spółka z grupy Moby Lines.
Klaster morsko-energetyczny Merinova z północy Finlandii zatrudnia około 13 tys. osób i osiąga roczną sprzedaż 6 miliardów EUR rocznie, z czego udział eksportu w przychodach wynosi ponad 80%. Również 80% local content zapewnia się w produktach krajowych, jak w przypadku promu „Aurora Botnia”. Ro-pax, którym operuje WASALINE naszpikowany jest najnowszymi technologiami wyprodukowanymi w Finlandii.
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią