Biznes morski i energetyczny to działalność polegająca na skutecznym wykorzystaniu położenia nadmorskiego udowadnia klaster morsko-energetyczny Merinova. Działający na północy Finlandii klaster technologiczny zatrudnia około 13 tys. osób i osiąga roczną sprzedaż 6 miliardów EUR rocznie, z czego udział eksportu w przychodach wynosi ponad 80%. Również 80% local content zapewnia się w produktach krajowych, jak w przypadku promu „Aurora Botnia”. Ro-pax, którym operuje WASALINE naszpikowany jest najnowszymi technologiami wyprodukowanymi w Finlandii.
Działający w regionie klaster energetyczny EnergyVaasa jest jednocześnie klastrem o silnym morskim fundamencie, którego bazę stanowi niewątpliwie Wärtsilä, z niedawno oddanym Smart Technology Hub i zakładem produkcji silników. Ale to nie wszystkie aktywności dobrze znanej wśród okrętowców firmy produkującej silniki okrętowe różnej wielkości. Zakłady powstały w otoczeniu około 200 firm skoncentrowanych na rozwoju i produkcji innowacyjnych rozwiązań i technologii, najwyższej klasy produktów dla energetyki lądowej i morskiej.
O wielowymiarowym potencjale i aktywności przemysłowo-badawczej regionu mogli przekonać się uczestnicy wizyty ekosystemowej projektu I3-4-BLUE GROWTH w Vaasa. Spośród 180 firm działających w Klastrze Merinova zaprezentowano: Wärtsilä, EnergyVaasa, VEO Group, Wapice Ltd. The Switch, Wasaline, Danfoss Voltage oraz projekty, w tym H2Excellence Projekt, Vaasa Project i Vaasa Aktion regional development.
W dniach 10 i 11 grudnia 2024 r. odbyła się wizyta klastrów europejskich, którą zorganizowało Technology Centre Merinova Oy w Vaasa w Finlandii. Fińskie technologiczne centrum w Vaasa odwiedziło ponad 30 przedstawicieli klastrów, w tym: Baltic Sea & Space Cluster (Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny), ANI - Agência Nacional de Inovação, HAMAG-BICRO – Chorwacka agencja ds. MŚP, innowacji i inwestycji, CTAQUA Centro Tecnológico de Acuicultura Agrifood, Clust-ER Pôle Mer Bretagne Atlantique, Unknown Group, BLUEBIO ALLIANCE, Direção Regional da Ciência e Tecnologia.
Wizyta rozpoczęła silnym akcentem od prezentacji Wärtsilä zbudowała Smart Technology Hub. To nowe centrum badań, rozwoju produktów i produkcji, w Vaskiluoto, Vaasa. Od 2020 r. wszystkie funkcje i personel Wärtsilä działają w przestrzeniach nowego centrum po którym uczestników projektu oprowadzał Veijo Tapani Karinkanta, Program Director at Wärtsilä Finland Oy.
- Ciągłe odnawianie jest wpisane w DNA Wärtsilä — mówił prezes i dyrektor generalny Wärtsilä, Jaakko Eskola ogłaszając kilka lat temu decyzję o budowie nowego zakładu i centrum projektowego i przypomniał, że „Firma została założona w 1834 roku jako tartak we wsi Värtsilä w Tohmajärvi, a obecnie jest światowym liderem w dziedzinie inteligentnych technologii i kompleksowych rozwiązań dla rynków morskich i energetycznych. Vaasa Smart Technology Hub to dla nas kolejna zmiana pokoleniowa — przenosi wiedzę specjalistyczną Wärtsilä w zupełnie nowy obszar”.
Smart Technology Hub to realizacja wizji Smart Marine i Smart Energy firmy Wärtsilä, która jest odpowiedzią na dynamiczny popyt na innowacje w biznesie morskim i energetyce. Działający w Vaasa Hub umożliwia projektowanie, testowanie, rozwój i wytwarzanie produktów i innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu morskiego, naftowego i gazowego, a także tworzenie innowacji dla systemów energetycznych – prezentował Karinkanta i podkreślił, że „Smart Technology Hub jest ważną częścią światowej sieci centrów eksperckich Wärtsilä”. Lokując nowy zespół obiektów badawczych i produkcyjnych w Vaasa, wzięto pod uwagę, że region Vaasa jest już wiodącym klastrem technologii energetycznych w regionie nordyckim.
W listopadzie 2024 r. zaczęła działać na pełnych obrotach wielomilionowa inwestycja VEO. W Vaasa VEO produkuje na przykład rozdzielnice, ale także projektuje i buduje rozwiązania i pakiety z produktów innych producentów. Rozbudowa fabryki sprawiła, że nie tylko zwiększono potencjał produkcyjny ale zaoferowano również nową przestrzeń dla klientów. – Rozbudowa zaowocowała obszarem, w którym można testować pakiety projektów, a klienci mogą zapoznać się ze swoimi rozwiązaniami przed instalacją w terenie — mówił Timo Ala-Heikkilä, dyrektor generalny VEO w chili uruchamiania nowej przestrzeni produkcyjnej i wyjaśnił: „Jesteśmy domem projektowym, a jednym z naszych atutów jest to, że możemy swobodnie korzystać z najlepszych produktów na rynku”.
VEO rozwinęło obsługę klienta o krok dalej dzięki rozbudowie fabryki. Klienci firmy otrzymują teraz nawet własną przestrzeń biurową i sale konferencyjne, w których mogą swobodnie pracować w fabryce – pokazywał przedstawicielom Klastrów europejskich przedstawiciel VEO. „Klienci przyjeżdżają z całego świata i mogą spędzić tu kilka tygodni, więc ważne jest, aby mieli miejsce, w którym mogą pracować bez przeszkód” — wyjaśnił istotę nowej inicjatywy Timo Ala-Heikkilä.
W Vaasa powstaje „port” wodorowy przeznaczony do wytwarzania i magazynowania oraz dostarczania energii elektrycznej. Na projekt 3 lata temu przeznaczono 14 mln euro wsparcia inwestycyjnego. Zaprojektowany został układ magazynowania i produkcji energii elektrycznej opartej na instalacji korzystającej zielonego wodoru. EPV Energy, Vaasan Sähkö i Wärtsilä podjęly się zbudowania systemu Power-to-X-to-Power. Umożliwi on wykorzystanie wodoru do magazynowania energii odnawialnej. Instalacja lądowa będzie połączona z infrastrukturą portową.
W br. powstało nowe konsorcjum z liderem University of Vaasa, które będzie badać cykl energetyczny wodoru i argonu w celu uzyskania zerowej emisji netto. Konsorcjum projektu Integrated Hydrogen-Argon Power Cycle (iHAPC) ma na celu zrewolucjonizowanie sektora energetycznego poprzez opracowanie zrównoważonego cyklu energetycznego wodoru i argonu (H-APC) w skali pilotażowej. Koncepcja ta ma na celu osiągnięcie bezprecedensowej wydajności wytwarzania energii przy zerowej emisji netto – twierdzą autorzy projektu.
Firma Wapice Ltd. Zaprezentowała najnowsze rozwiązania informatyczne, łącznie z zastosowaniu sztucznej inteligencji w systemach transportowych i zarządczych, które stosowane są w całej palecie zastosowań IoT. The Switch wykorzystuje popyt na rozwiązania związane zarówno z energetyka lądową jak i morską. W celu zaspokajania rosnącego popytu na rozwiązania dla transportu morskiego firma rozbudowała zakłady. Rozwijane są intensywnie obie linie produktów – elektronika mocy i maszyny elektryczne.
Do niedawna wszystkie produkty były wytwarzane w Vaasa i Lappeenranta w Finlandii lub w Stord w Norwegii. Od 10 lat partnerem fińskiej firmy są zakłady NanJing Changfeng (NJCF) z Chin, które dostarczają główne komponenty do europejskich zakładów produkcyjnych maszyn elektrycznych. W Vaasa przedstawiciele klastrów mogli obejrzeć całą paletę produktów The Switch. Od generatorów dla turbin wiatrowych poprzez cały typoszereg prądnic wałowych i elementów prądnic okrętowych. W celu skrócenia łańcuchów logistycznych wzrastać będzie potencjał produkcyjny w Chinach. Przemysł stoczniowy tego kraju generuje istotny popyt na fińskie urządzenia opracowane przez The Switch.
O tym jak lokuje się produkty wytworzone w kraju mogli przekonać się uczestnicy projektu I3-4-BLUE GROWTH w trakcie podróży promem operatora WASALINE. Ro-pax Aurora Botnia zapewnia serwis ro-pax między portami Vaasa i Umea. Prom jest nowoczesnym statkiem z 2 pokładami ładunkowymi i z linią ładunkową 1500 m dla samochodów ciężarowych i osobowych. Może pomieścić 935 pasażerów. Statek ma napęd hybrydowy. Silniki wyprodukowane w Finlandii mogą spalać paliwo okrętowe lub gaz. Statek może również wykorzystywać zasilanie z akumulatorów.
Głównym źródłem zasilania silników spalinowych jest gaz z umieszczonego na pokładzie układu LNG. Statek przygotowany jest do wykorzystania BioLNG. Armator podkreśla, że prom został zbudowany przez Rauma Marine Constructions w Finlandii i jest w ponad 80% wyprodukowany w kraju. M/F Aurora Botnia został w 2021 r. wyróżniony tytułem Ropax Ferry of the Year. Association for Finnish Work przyznało symbol „Key flag”dla Aurora Botnia jako uznanie dla produktu wyprodukowanego w Finlandii.
Swój udział w budowaniu local content miały firmy produkujące i płacące podatki w Finlandii, m.in. wspomniane wcześniej Wartsila i VEO, czy Danfoss. Ta ostatnia firma uruchomiał niedawno w Vaasa fabrykę o powierzchni 4 boisk piłkarskich. To efekt niezwykłej dynamiki rozwojowej. W 2023 roku firma kontynuowała inwestycje ukierunkowane na poszerzenie swojej oferty obejmującej konkurencyjne i innowacyjne rozwiązania.
W 2023 roku Danfoss zwiększył zysk o 10% (EBITA), a przepływy pieniężne o 49% - wynika z danych opublikowanych przez kierownictwo firmy. Sprzedaż w 2023 roku wzrosła o 7% w lokalnej walucie, a o 4% w euro i wyniosła 10,7 miliarda euro. Rekordowe były operacyjne przepływy pieniężne po odliczeniu podatków i odsetek wzrosły o 49% osiągając poziom 692 milionów euro. Odnotowano wzrost sprzedaży w Ameryce Północnej i Europie. Spadek sprzedaży wystąpił w regionie Azji i Pacyfiku. Spowodowany głównie spowolnieniem gospodarczym w Chinach. Podczas gdy Indie notują wciąż znaczący wzrost popytu.
Hybrydowy prom Aurora Botnia to pierwszy na świecie statek wyposażony w chłodzone cieczą przetwornice dużej mocy iC7 firmy Danfoss. Prom jest wyposażony w hybrydowy elektryczny układ napędowy zainstalowany przez firmę WE Tech Solutions. System ten łączy silniki i akumulatory o pojemności 2,2 MWh. Wykorzystuje niskoemisyjną technologię hybrydową w połączeniu z czterema dużymi zestawami akumulatorów litowo-jonowych wspomagającymi wytwarzanie energii. Silnikami elektrycznymi, układem napędowym i funkcjonalnością związaną z podłączaniem do sieci z nabrzeża sterują przetwornice iC7-Marine i przetwornice mocy. Zapewniają one możliwie najlepszą efektywność energetyczną i najniższy poziom emisji.
Rozwiązanie hybrydowe systemu napędu elektrycznego DC firmy WE Tech dla Aurora Botnia zapewnia redundancję, elastyczność i niezwykle wydajne działanie. Firma WE Tech Solutions dostarczyła cały układ napędowy od koła zamachowego silników dwupaliwowych do jednostek napędowych Azipod®. Fińskiej produkcji są rozdzielnice, system magazynowania energii (ESS), system zarządzania energią i system sterowania napędem. - To hybrydowe rozwiązanie napędu elektrycznego stanowi serce statku, oszczędzając tony paliwa i redukując emisje zarówno na morzu, jak i w porcie – podkreśla producent.
Takie efekty osiągnięto integrując aktywność badawczo-rozwojową z działalnością przemysłową. Dobrym przykładem jest tutaj TechnoBotnia Park Technologiczny, którego korzenie sięgają lat 40tych XVIII wieku. Dzisiaj jest to nowoczesne centrum dydaktyczno-badawcze. Działa tu University of Applied Sciences VAMK, a TechnoBotnia ścisłe współpracuje z University of Vaasa oraz Novia University of Applied Sciences on the Palosaari Campus. W TechnoBotnia działają liczne laboratoria, które jednocześnie oferują swoje usługi przemysłowe. Nauka prowadzona jest w małych grupach studentów, co zapewnia wysoką jakość edukacji powiązanej z potrzebami przemysłu nastawionego na wdrażanie innowacji.
Istotną inicjatywą w Vaasa, o której należy wspomnieć jest Energy Academy. Jest to stały proces aktywizacji naukowców i studentów realizowany przez EnergyVaasa i Merinova. To kompleksowy system współpracy między uniwersytetami i wiodącymi firmami w regionie Vaasa. EnergyAcademy ma na celu zwiększenie atrakcyjności pracy w przemyśle dla studentów i absolwentów. Ze względu na wysoki poziom innowacyjności firm działających w Vaasa chodzi integrację nauki, edukacji i działalności zawodowej.
Energy Academy Łączy wszystkie sześć uniwersytetów działających w Vaasa: University of Vaasa, Vaasa University of Applied Sciences VAMK, Novia University of Applied Sciences, Hanken School of Economics, University of Helsinki i Åbo Akademi University. W działania te zaangażowane są wiodące firmy i centra regionu: ABB Oy, Danfoss, EnergyVaasa, Etha, Hitachi Energy, Merinova, City of Vaasa, Vaasan Sähkö, VASEK i Wärtsilä Finland.
Ten model współpracy jest ściśle powiązany z Nordic Battery Belt, co sprawia, że obszar Vaasa jest istotnym ogniwem w zrównoważonym łańcuchu wartości w Finlandii, Szwecji i Norwegii. Podkreśla się, że „Energy Academy kładzie nacisk na wspieranie studentów poprzez bycie dostępnym i obecnym w ich nauce”. Chodzi o zbliżanie studentów i firm do siebie, od wczesnego etapu, zwiększanie współpracy interdyscyplinarnej, nawiązywanie powiązań między edukacją a życiem zawodowym, Osiąganie wzajemnego zrozumienia między szkołami i firmami w zakresie potrzeb i wyzwań w branży, osiąganie lokalnych synergii w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów.
Takie osiągnięcia są możliwe dzięki atmosferze panującej w regionie i mieście, które w br. zdobyło laur Europejskiego Zielonego Liścia na rok 2026. W uzasadnieniu nagrody podkreśla się , że „Vaasa jest silnym przykładem tego, jak innowacja, współpraca i głęboki szacunek dla natury mogą stworzyć bardziej zielony, zrównoważony świat”. Podkreśla się, że Vaasa, miejscowość liczące 67 tys. mieszkańców to nordycka stolica energetyczna. A jej sercem jest klaster z firmami o sprzedaży rocznej 6 mld EUR i wydatkach na badania w wysokości 250 mln EUR rocznie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii