Parlament Finlandii (Eduskunta) zatwierdził ustawę zakazującą odprowadzania ścieków ze statków towarowych do Morza Bałtyckiego na wodach terytorialnych kraju. Kraj staje się tym samym jednym z pierwszych, które wprowadza takie rozporządzenie dla całej branży morskiej. Celem jest ograniczanie zanieczyszczenia wody. Wszystkie nieczystości mają być usuwane w portach przez wyspecjalizowane podmioty.
Nowe przepisy ogłoszone przez fińskie władze zostały oficjalnie przyjęte na początku grudnia tego roku i mają wejść w życie w lipcu 2025 roku. Prawo to zakazuje zrzutów ścieków, wody z płuczek siarki i szlamu ze statków na wody terytorialne Finlandii na Bałtyku. W ten sposób to skandynawskie państwo ma stać się pionierem w zakresie ograniczania emisji nieczystości do wody.
Na działania fińskiego rządu pozytywnie zareagowała Bałtycka Grupa Działania (Baltic Action Group, BSAG), która w tym samym miesiącu opublikowała raport dotyczący ochrony środowiska morskiego na Bałtyku i czyhających zagrożeń. Wskazała, że znaczna ilość statków oszczędza czas i pieniądze wyrzucając ścieki prosto do wody, zamiast skorzystać z portowych urządzeń odbiorczych.
Jak wskazała Anna Klemel, kierownik projektu ochrony Bałtyku w BSAG, zrzuty ścieków wpływają negatywnie na rozwój fauny i floty morza, powodując m.in. wzrost ilości CO2 i innych pierwiastków w wodzie. poprzez ochronę najcenniejszych obszarów występowania gatunków podwodnych.
BSAG wskazuje na potrzebę wprowadzenia rygorystycznych przepisów, tym samym Finlandia niejako zdecydowała się wprowadzić rozwiązania przez nią rekomendowane, na co organizacja zareagowała z zadowoleniem. Prezes BSAG Ville Wahlberg określił ustawę jako dokładną i kompleksową, niemniej idąc za opinią posłów Tiina Elo (Zieloni) i Timo Furuholm (Lewica) podczas przesłuchania w komisji, proponowane przepisy przejściowe powinny być „bardziej ambitne”. Może to oznaczać, że w przyszłości rozwiązania mające na celu ograniczenie zrzutów nieczystości do wody staną się jeszcze bardziej rygorystyczne.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych