W 2020 roku Norwegia otworzyła pierwsze morskie obszary produkcji energii odnawialnej na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Był to początek realizacji planu inwestycyjnego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej, którego celem jest utworzenie do 2040 roku farm wiatrowych o mocy 30 GW na Morzu Północnym. Dla polskich firm, będących ważnym wykonawcą norweskiego przemysłu stoczniowego, jest to to szansa, aby stać się zaufanym partnerem technologicznym, także w obszarze morskiej energetyki wiatrowej.
Szanowni Państwo, stało się – żyjemy w ciekawych czasach. 2023 rok w gospodarce morskiej w Polsce obfitował w wydarzenia warte odnotowania, a nie brakowało również momentów, które są najzwyczajniej w świecie ważne. Zapraszamy do przeglądu najważniejszych i najciekawszych wydarzeń, jakie miały miejsce w 2023 roku w kraju.
Za nami spotkanie otwierające projekt „Women can Sea”, na którym kobiety branży morskiej dzieliły się swoimi doświadczeniami oraz historiami związanymi z pracą w biznesie morskim na lądzie czy też na wodzie.
Diversity Study Group (DSG) przeprowadziło badanie dotyczące obrazu ludzi pracujących w branży żeglugowej w mijającym roku. Wyniki opierają się na ankiecie przeprowadzonej wśród respondentów z całego sektora morskiego. Przeprowadzono ją we współpracy z 15 organizacjami żeglugowymi, obejmującymi właścicieli i menedżerów statków, klasyfikację, technologię, porty i usługi morskie. Odpowiedzi udzieliło 2500 osób 99 narodowości i z sześciu kontynentów.
Wprowadzony do służby w 2017 roku niszczyciel min proj. 258 udaje się do stoczni w Gdańsku w związku z zaplanowaną naprawą średnią i dokową.
Wspierając cel administracji prezydenta Joe Bidena, jakim jest uruchomienie morskiej energii wiatrowej o mocy 30 GW do 2030 roku, Biuro ds. Zarządzania Energią Oceaniczną (Bureau of Ocean Energy Management, BOEM) zakończyło ocenę środowiskową proponowanego, komercyjnego projektu morskiej energetyki wiatrowej przy nabrzeżu stanu Wirginia (Coastal Virginia Offshore Wind, CVOW), która według szacunków może zasilić setki tysięcy domów czystą, odnawialną energią.
Europejskie ambicje rozwoju morskiej energetyki wiatrowej skoryguje rynek w 2023 i 2024 r. Przy szacowanym w połowie 2022 r. koszcie około 3 mld dolarów za 1 GW mocy zainstalowanej w morską energetykę wiatrową, ambitne cele inwestycyjne w morskie elektrownie wiatrowe oraz biznesplany będą musiały zostać skorygowane. W 2023 r. i 2024 r. inwestycje te będą realizowane pod wpływem inflacji, drożejących komponentów i kosztownej siły roboczej.
Wykonawca wierceń offshore z siedzibą w USA ujawnił, że jedna z jego platform wiertniczych, która niedawno zakończyła trzyletnie zlecenie dla Equinor, przejdzie dziesięcioletni, specjalny przegląd okresowy, aby zapewnić, że jest gotowa do nowych zadań w przyszłości.
Polferries poinformowało o ostatnich działaniach. Z okazji pierwszego Dnia Kobiet w Branży Morskiej odbyły się podróże sławnych osobistości promami Polferries. Na jednostkach armatora przypłynęły pojazdy medyczne dla Ukrainy, zakończono również prace remontowe na promie Mazovia. Ale to nie wszystko.
O najważniejszych wydarzeniach świata promowego minionych dni. O sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża. W tym tygodniu m.in. o elektrycznym wodolocie, który ma zrewolucjonizować podróże pomiędzy Walią a Irlandią Północną.
Po modernizacji nabrzeże Chorzowskie gotowe do pracy
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie