• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Coraz gorszy stan konstrukcji osiadłego od miesięcy na mieliźnie statku MSC Baltic III

Ekstremalne warunki pogodowe ponownie utrudniają działania ratownicze przy osiadłym na mieliźnie kontenerowcu MSC Baltic III u wybrzeży Nowej Fundlandii. Jak poinformowała Kanadyjska Straż Przybrzeżna, silny wiatr i wysokie fale uniemożliwiają obecnie wszelkie operacje na wodzie i z brzegu.

13.11.2025, 11:24
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kolejny armator kontenerowy z TOP 5 inwestuje w terminal w Hamburgu. CMA CGM dołącza do grona udziałowców Eurogate CTH

Grupa CMA CGM ogłosiła podpisanie umowy nabycia 20% udziałów w Eurogate Container Terminal Hamburg (CTH). To strategiczna decyzja jednego z największych armatorów na świecie, która wzmacnia jego obecność w jednym z kluczowych portów Europy Północnej.

12.11.2025, 20:30
Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie

Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem

W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.

12.11.2025, 13:04
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Tragiczny pożar na statku kontenerowym Maersk w Malezji. Trzy ofiary śmiertelne

W porcie Tanjung Pelepas w Malezji doszło do poważnego pożaru na pokładzie statku kontenerowego czarterowanego przez duńskiego giganta żeglugowego Maersk, a należącego do armatora Costamare. W wyniku zdarzenia zginęły 3 osoby, kolejne 3 zostały ranne.

10.11.2025, 05:16
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę

Dyrektor generalny MSC obiecał premierowi Indii Nadendrze Modiemu, że przewoźnik przepisze część jednostek do indyjskiego rejestru. Podobne ruchy wykonali najwięksi konkurenci – CMA CGM i Maersk – żeby odpowiedzieć na nowe indyjskie regulacje.

07.11.2025, 21:47
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Brazylia zapewnia zakwaterowanie na COP30. Statki wycieczkowe dla delegacji z małych państw

W obliczu krytycznego braku miejsc hotelowych w Belém, gospodarz szczytu klimatycznego COP30, Brazylia ogłosiła ratunkowe rozwiązanie logistyczne: darmowe lub subsydiowane kajuty na dwóch luksusowych statkach wycieczkowych dla delegacji z mniejszych i biedniejszych państw.

01.11.2025, 15:40
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Terminal Rijeka Gateway oficjalnie otwarty. Czy stanie się konkurencją dla Kopru i ma szansę zawalczyć o rynki Europy Środkowej?

29 października w obecności premiera Chorwacji Andreja Plenkovicia, ministra spraw zagranicznych Danii Larsa Løkke Rasmussena i CEO APM Terminals Keitha Svendsena została oficjalnie zainaugurowana działalność terminala kontenerowego Rijeka Gateway. Jest to pierwsza inwestycja duńskiego armatora Maerska w Europie Środkowo-Wschodniej. Tym samym stanie on w szranki o pozycję lidera przeładunków nad Adriatykiem z Koprem, intensywnie rozwijającym w ostatnim czasie współpracę z francuskim CMA CGM, i Triestem, w którym silnie obecne jes

31.10.2025, 08:53
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Północna Droga Morska: Lodowy szlak nadziei czy geopolitycznego chłodu?

Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.

28.10.2025, 15:05
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Globalny armator MSC buduje przyczółki na zachodniej Ukrainie

Największy na świecie przewoźnik kontenerowy – szwajcarsko-włoski MSC – stopniowo wzmacnia swoją pozycję na Ukrainie poprzez przejmowanie kontroli nad całym łańcuchem logistycznym. Przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia przewag konkurencyjnych nad duńskim Maerskiem czy francuskim CMA CGM, którzy podobnie jak ono powoli powracają do portów tzw. Wielkiej Odessy (Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj).

22.10.2025, 20:13
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.