W obliczu krytycznego braku miejsc hotelowych w Belém, gospodarz szczytu klimatycznego COP30, Brazylia ogłosiła ratunkowe rozwiązanie logistyczne: darmowe lub subsydiowane kajuty na dwóch luksusowych statkach wycieczkowych dla delegacji z mniejszych i biedniejszych państw.
Inicjatywa ta ma zapewnić udział wszystkich stron w negocjacjach klimatycznych, które rozpoczynają się za tydzień, i zapobiec wykluczeniu krajów rozwijających się z powodu astronomicznych cen noclegów.
Belém, stolica stanu Pará w Amazonii, dysponuje zaledwie 18 tysiącami łóżek hotelowych, co w połączeniu z napływem dziesiątek tysięcy uczestników COP30 spowodowało gwałtowny wzrost cen – nawet do kilkuset dolarów za noc. Jak podaje Reuters, dziesiątki krajów, w tym wiele z Afryki i Pacyfiku, nadal nie zapewniły zakwaterowania swoim delegacjom.
W odpowiedzi brazylijskie władze, we współpracy z ONZ i operatorem turystycznym Qualitours, uruchomiły program zakwaterowania na statkach zacumowanych w porcie Outeiro. Program obejmuje dwa nowoczesne statki wycieczkowe: MSC Seaview i Costa Diadema, które zapewnią łącznie około 3900 kajut i 6000 łóżek.
Statki te, zacumowane na czas szczytu, zostaną przystosowane do roli "pływających hoteli", oferując udogodnienia, takie jak restauracje, baseny i przestrzenie konferencyjne.
MSC Seaview (długość 315 m, pojemność do 4947 pasażerów) posiada 1862 kajuty, w tym typy interior (wewnętrzne), oceanview (z widokiem na morze), balcony (z balkonem) oraz luksusowe suity z prywatnymi jacuzzi. Statek dysponuje 11 restauracjami, 12 barami i 3 basenami, co czyni go idealnym dla delegacji potrzebujących relaksu po intensywnych negocjacjach.
Costa Diadema (długość 306 m, pojemność do 4947 pasażerów) oferuje 1862 kajuty, w tym 28 suit, 905 z balkonem (w tym 100 "cove balcony" blisko wody), 240 z widokiem na ocean oraz 666 wewnętrznych. Na pokładzie znajduje się 11 basenów, 8 restauracji i spa, zapewniając wysoki standard odpoczynku.
Priorytet w przydziale otrzymają delegacje z 73 krajów, w tym rozwijających się i małych wyspiarskich państw rozwijających się (SIDS), dla których zakwaterowanie będzie darmowe lub subsydiowane do 220 USD za dzień na osobę. Dla tej grupy rząd Brazylii zaoferuje nawet 3 darmowe kajuty. Pozostałe delegacje, w tym obserwatorzy ONZ, organizacje pozarządowe, akademicy i firmy, zapłacą do 600 USD dziennie.
"Te dwa duże statki to kluczowy element, który zapewni, że żaden głos nie zostanie pominięty w walce o klimat" – stwierdzono w komunikacie oficjalnym COP30. Mimo to, krytycy wskazują na logistyczne wyzwania, takie jak transport z portu do centrum kongresowego, oraz na fakt, że ceny w hotelach pozostają "niebotyczne", co skłoniło niektóre kraje do rozważenia bojkotu.
Szczyt COP30, odbywający się po raz pierwszy w Amazonii, skupi się na finansowaniu ochrony klimatu, ochronie lasów i adaptacji do zmian. Organizatorzy liczą, że rozwiązanie z statkami wycieczkowymi pozwoli na pełne uczestnictwo ponad 190 państw.
Ilustracja dolna: Miasto Belem w Brazylii.
Fot: Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu