Gaz-System poinformował, że 11 listopada w świnoujskim terminalu LNG został przeprowadzony pierwszy, komercyjny załadunek LNG na jednostkę bunkrującą. Ma to być dowód rozwoju zdolności terminala, stanowiąc też ważny element budowy nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury energetycznej państwa.
Australijskie spółki TasPorts, operator państwowych portów, oraz H2U Group, wiodące konsorcjum specjalizujące się w zielonych technologiach wodorowych, podpisały memorandum o porozumieniu (MoU). Dokument otwiera drogę do wspólnych badań nad budową nowoczesnego zakładu produkcyjnego zielonego wodoru i amoniaku.
Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.
Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.
Ministerstwo Transportu Singapuru i Ministerstwo Oceanów i Rybołówstwa Korei Południowej podpisały porozumienie (Memorandum of Understanding, MOU) w celu utworzenia Zielonego i Cyfrowego Korytarza Żeglugowego (Green and Digital Shipping Corridor, GDSC) między oboma państwami.
Litwa, Łotwa i Estonia potajemnie uzupełniają paliwo statkom rosyjskiej floty cieni; w ten sposób kraje bałtyckie finansują agresję Rosji przeciwko Ukrainie – informuje we wtorek portal litewskiego nadawcy publicznego LRT.
Firma PORR S.A. została w ostatnich tygodniach uhonorowana Nagrodą II stopnia w Konkursie Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa „Budowa Roku 2024" oraz Złotą Kotwicą BALTEXPO w kategorii Infrastruktura. To wyjątkowe wyróżnienia.
"Transformacja energetyczna na statkach i w transporcie morskim" - to kolejna debata podczas 5. Rejsu z Gospodarką Morską. Wnioski z debaty ekspertów są co najmniej niepokojące. Dramatycznie brakuje paliw niskoemisyjnych, a jednocześnie najwięksi i najbogatsi armatorzy eskalują wyścig technologiczny, na który nie stać mniejszych operatorów.
W dniach 6–7 października 2025 roku Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni stał się centrum europejskiej debaty o przyszłości skroplonych paliw gazowych. IX Konferencja PPLNG i bioLNG zgromadziła międzynarodowych ekspertów, menedżerów oraz decydentów, którzy zgodnie podkreślali, że LNG i bioLNG to nie paliwa przejściowe, lecz strategiczne ogniwa bezpiecznej i niskoemisyjnej gospodarki energetycznej Europy.
Firma PORR S.A., wykonawca inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. – terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu, została uhonorowana Nagrodą II stopnia w Konkursie Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa „Budowa Roku 2024" oraz Złotą Kotwicą BALTEXPO w kategorii Infrastruktura. To wyjątkowe wyróżnienia.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”