• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Tymczasowy rozejm w wojnie celnej – geopolityka dyktuje stawki frachtowe

Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z głównych motorów napędowych jest obecnie nieprzewidywalna polityka celna Stanów Zjednoczonych. Dlatego każde zakłócenie na morskich szlakach handlowych przekłada się bezpośrednio na całą globalną gospodarkę, nie ograniczając się jedynie do danego obszaru. Wojna celna, rozgrywająca się między USA a Chinami, ma także wpływ na transport morski z Państwa Środka do Europy. W jaki sposób?

08.07.2025, 10:17
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Trump wprowadza opłaty dla chińskich statków. Agresywna polityka ma zmusić armatorów do budowy w USA

Stany Zjednoczone wprowadzają dyskutowane wcześniej opłaty za przyjmowanie w portach statków zbudowanych w Chinach. Wysokie opłaty mają skłonić armatorów do zamawiania statków w USA, choć same amerykańskie stocznie nie mają aż tak dużego potencjału.

18.04.2025, 13:21
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Globalna gospodarka morska oczami Maersk [wrzesień 2024]

We wrześniu uwagę Maersk w comiesięcznym przeglądzie światowej gospodarki morskiej zwracają zapowiedzi strajków w amerykańskich i europejskich portach oraz zbliżający się Złoty Tydzień w Państwie Środka.

28.09.2024, 20:22
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie

Choć za oknem fala letnich upałów, w globalnych łańcuchach dostaw już widać, że biznes przygotowuje się na Święta Bożego Narodzenia, nawet kilka tygodni wcześniej niż zazwyczaj. Jak wskazują eksperci DSV – Global Transport and Logistics po długotrwałym wzroście cen transportu pojedynczego kontenera morskiego na rynku pojawiła się chwilowa stabilizacja. Wysokie stawki nie są jednak jedynym wyzwaniem, z którym mierzy się transport morski.

13.08.2024, 13:20
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Czarter na podróż – okres ładowania w fomule „sztywnej” [Część 2]

W Części 1 naszego opracowania Czarter na podróż – okres ładowania w fomule „sztywnej” , podjęliśmy próbę analizy formuły okresu ładowania „lay time” ustalonej w oparciu o ściśle określony czas („fixed period of time”) lub podobną do tego ścisłą formułę czasową raty przeładunkowej dla danego statku i umowy frachtowej. W tej części zdefiniowaliśmy też cztery kategorie okoliczności, w których czarterujący może zostać zwolniony z przedmiotowego bezwzględnego obowiązku za/wyładunkowego lub, ujmując to w inny sposób, okoliczności, któ

12.06.2024, 12:23
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Baltic Hub wdrożył plan naprawczy. Sytuacja ma się poprawić w ciągu kilku tygodni

Od kilkunastu dni media informują o problemach z przepustowością największego terminala kontenerowego Baltic Hub. Pojawiły się informacje o strajku włoskim pracowników terminala, który powoduje zwiększony czas oczekiwania na wydanie kontenera na ciężarówki. To z kolei spowodowało frustrację kierowców ciężarówek odbierających towary z terminalu, którzy czekają na wjazd po kilka godzin. Ci również zapowiedzieli strajk. O to, jak wygląda sytuacja z perspektywy Baltic Hubu, zapytaliśmy Dyrektora Generalnego Charlesa Bakera.

01.11.2023, 21:50
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Gabon. Statki stoją na kotwicy z powodu puczu

Kilkadziesiąt statków handlowych, które miały wpłynąć do portów w Gabonie, musiało zakotwiczyć poza jego wodami z powodu puczu, jaki odbył się w tym kraju.

02.09.2023, 16:31
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Towary z Zim Kingston wciąż lądują na plażach [WIDEO]

Ponad rok po wypadku, towary, jakie przewoził statek Zim Kingston, który zgubił kontenery w pobliżu cieśniny Juan de Fuca, wciąż lądują na plażach. Niektórzy zbieracze zdążyli się obłowić.

06.12.2022, 13:41
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Za dużo kontenerów, za mało ładunków. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

23.11.2022, 20:59
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Sprzedaż nowych kontenerów gwałtownie w dół

China International Marine Containers (CIMC), największy producent kontenerów żeglugowych na świecie, odnotował w 2022 roku znaczny spadek sprzedaży i zysku netto.

31.10.2022, 14:10
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.