Ostatni miesiąc pierwszego kwartału roku to nie tylko nadal napięta sytuacja międzynarodowa na wielu akwenach świata, skutkująca ograniczonym bezpieczeństwem żeglugi i pierwszymi śmiertelnymi ofiarami wśród cywilnych marynarzy, ale również jedna z największych katastrof z udziałem statku handlowego w ostatnich latach. Zderzenie dużego kontenerowca oceanicznego z mostem w Baltimore USA, bo o tym wypadku mowa będzie miało szereg wielopłaszczyznowych konsekwencji.
Marynarze na wielu statkach walczą o przetrwanie po tym, jak zostali porzuceni przez saudyjską firmę Hadi H Al Hamman Establishment. ITF otrzymała wiele niepokojących doniesień o wstrzymaniu wypłat dla marynarzy pracujących na ośmiu statkach należących do Hadi H Al Hamman Establishment. Firma jest zarejestrowana w Bahrajnie, który nie ratyfikował MLC – alarmuje International Transport Workers’ Federation (ITF).
Rosyjska prywatna firma wojskowa Grupa Wagnera działa w Sudanie i jest aktywnie zaangażowana w toczące się w tym kraju walki - ujawnił w sobotę brytyjski dziennik "i".
Chińskie firmy w 2022 r. były zaangażowanie w 147 krajach z kwotą oszacowaną na 67,8 mld USD poprzez inwestycje finansowe i współpracę kontraktową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative - BRI) czyli Inicjatywy Pasa i Szlaku. To trochę mniej niż zaangażowanie Chin w BRI w 2021 r., które wyniosło 68,7 mld USD, jak wynika z danych Ministerstwa Handlu ChRL.
Morze Czerwone zaliczane jest jako morze śródlądowe międzykontynentalne zlokalizowane między Afryką i Półwyspem Arabskim. Porty Morza Czerwonego to ostatnie punkty transportowe na skraju Oceanu Indyjskiego, a znajdujące się przed przejściem przez Kanał Sueski w kierunku Europy. Stąd w wielu przypadkach posiadają one dla państw, w których się znajdują strategiczne znaczenie. Region to również punkt zapalny wielu ścierających się interesów przez co obszar ten jest pod szczególną uwagą międzynarodowej społeczności.
Z serii naszych cyklicznych analiz dotyczących wypadków i awarii morskich kolejny raz w telegraficznym skrócie w formie raportu przekazujemy najważniejsze zdarzenia, które miały miejsce w miesiącu październiku.
Statek Chipolbrok o nazwie Nowowiejski zawinął do Portu Gdańsk ze środy na czwartek (19/20 stycznia). W ten sposób zakończył swoją podróż importową z Dalekiego Wschodu.
Saudyjska Agencja Turystyki opracowuje plan wydobycia z dna Morza Czerwonego wraku XVIII-wiecznego statku.
Terminalowy biznes oparł się covidowi-19. Ilustrują to świetnie wyniki czołowego operatora terminali kontenerowych COSCO Shipping Ports. W 2020 r. w terminalach tego operatora przeładowano ponad 123,8 mln TEU, kończąc rok z zyskiem netto 347,5 mln dol. rosnące przeładunki w terminalach kontenerowych, to sygnał, że wiele gospodarek oparło się covidowej pandemii.
Chińskie COSCO Shipping Ports (CSPL) podpisało umowę na zakup 20 procent udziałów z udziałowcami-założycielami saudyjskiego terminalu Red Sea Gateway Terminal Limited (RSGT) położonego w Jeddah Islamic Port.
Wymiana doświadczeń podczas wizyty na budowie farmy wiatrowej Moray West w Szkocji
Ponownie odbędzie się ćwiczenie taktyczno-specjalne z zakresu reagowania kryzysowego pk. "Sarex 24"
Ostatni prywatny grunt na Svalbardzie na sprzedaż, może trafić w niepowołane ręce
Katarzyna Duber-Stachurska nową prezes PARP
Jak kształtuje się konkurencyjność polskich portów morskich?
Komisja Europejska przyznaje status PCI projektowi składowania CO2, opracowanemu przez konsorcjum CCS Baltic