• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – konosament bezpośredni. Część I

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – contracts of affreightment) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi, z kolei, na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.

16.10.2025, 19:56
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – ogólny zakres zastosowania

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych. W tych ostatnich, kluczową rolę odgrywają przepisy Międzynarodowej Konwencji o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów z dnia 25.08.1924 r., z Protokołami z 23.02.1969 r. oraz z 21.12.1979 r., powszechnie znane pod nazwą Reguł Hasko-Wisbijskich („Reg

30.07.2025, 14:47
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Zwłoka w przewozie ładunków kontenerowych. Część I

Opóźnienie w terminowym dowiezieniu (więc po okresie, w którym przewidywane było dowiezienie statkiem ładunku kontenerowego, zgodnie z „grafikiem” danego przewoźnika („vessel schedule”) czy w bliższej perspektywie zgodnie z ETA), może być spowodowane bardzo wieloma czynnikami. Mogą to być więc przyczyny związane z operacjami ładunkowymi (opóźniony załadunek czy przeładunek, to jest tzw. „transshipment”) czy też okoliczności innej natury, jak na przykład kongestia w porcie, przeszkody natury technicznej, czy nawigacyjnej, jakie na

23.05.2025, 12:59
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – zasady interpretacji Reguł. Część II

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.

14.05.2025, 13:05
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – zasady interpretacji Reguł. Część I

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacjach międzynarodowych.

25.04.2025, 10:01
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Fincantieri dostarcza wycieczkowiec do Norwegian Cruise Line i woduje kolejny

We włoskiej stoczni Marghera odbyło się 13 marca przekazanie statku wycieczkowego o nazwie Norwegian Aqua, zbudowanego przez Fincantieri dla Norwegian Cruise Line (NCL). To pierwsza jednostka zbudowana w ramach rozszerzonej klasy Prima Plus. Następnego dnia odbyła się ceremonia wodowania kolejnego statku dla tego zamawiającego.

21.03.2025, 17:00
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Prom Wolin sprzedany do Grecji. Unity Line czeka na dwie nowe jednostki

M/F Wolin został sprzedany przez Polską Żeglugę Morską, właściciela Unity Line, greckiemu armatorowi; będzie obsługiwał połączenia do Włoch i Albanii. Polski operator promowy ma wprowadzić nową jednostkę "Jantar”, a w 2026 r. kolejną, o nazwie "Bursztyn”.

06.03.2025, 12:59
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie: przedsiębiorcy pozytywnie nastawieni do terminala kontenerowego w Świnoujściu

Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Z punktu widzenia gospodarczego to dla województwa zachodniopomorskiego wiadomość bardziej niż dobra. Jednocześnie przedsiębiorcy sektora TSL zaznaczają, że budowa potencjału transportowego i portowego w Świnoujściu nie może odbywać się kosztem potencjału turystycznego.

06.02.2025, 14:45
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – zakres prawny stosowania. Część I

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.

06.12.2024, 10:56
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Olympic Boreas – z CRIST i Ulstein Verft wyznacza kurs operatorom CSOV

Olympic Boreas wyznacza nowy kierunek w rozwoju statków obsługujących farmy wiatrowe. Muszą się z tym liczyć zarówno inwestorzy, jak i operatorzy. Załogi obsługujące instalacje na morzu będą oczekiwać coraz lepszych warunków pracy. Firmy instalacyjne będą współpracować z firmami oferującymi statki ekonomiczne i ekologiczne.

28.07.2024, 12:42
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.