Dekada Nauk o Oceanach na rzecz Zrównoważonego Rozwoju ONZ to trzecia już konferencja w ramach programu zaplanowanego na lata 2021–2030. Jest to konferencja, która gromadzi społeczność i partnerów uczestniczących w projekcie Ocean Decade. Przez tydzień naukowcy, społecznicy, przedstawiciele rządów i organizacji międzynarodowych informują o najnowszych wynikach badań oraz programują wspólne priorytety.
Działalność i wyniki ekonomiczne Grupy Kongsberg w 2023 r. dowiodły, że działalność w przemysłach obronnych, morskich i kosmicznych to dobry i perspektywiczny biznes. Portfel zamówień Grupy wzrósł z 63 256 NOK na koniec 2022 r. do 88 550 mln NOK na koniec 2023 r. Portfel zamówień Kongsberg Maritime wzrósł o 2 674 mln NOK, Kongsberg Defence & Aerospace o 21 837 mln NOK, Kongsberg Discovery o 496 mln NOK, a Kongsberg Digital o 884 mln NOK w ciągu roku.
Niedawno w Tokio spotkali się eksperci i debatowali nad eliminowaniem zanieczyszczenia morza odpadami chemicznymi. Celem konferencji było zebranie najnowszych informacji, podniesienie świadomości i ustalenie zaleceń politycznych mających na celu poprawę jakości wiedzy o zatrutych oceanach i danych dotyczących zanieczyszczeń chemicznych.
W praktyce czarterowej, przy wysokiej złożoności faktycznej i prawnej relacji pomiędzy armatorem i czarterującym, kwestia sprawnego rozliczenia wzajemnych należności staje się często sprawą kluczową. Obok klasycznych „prostych” zasad wyjściowych – obowiązku, zgodnego z umową, zapłaty „hire” (opłaty czarterowej) przez czarterujących oraz prawa do zaprzestania realizacji tego obowiązku, czasowego (w okresie „off-hire”) i stałego po rozwiązaniu umowy, istnieje cała skala sytuacji „pośrednich”.
Francuski gigant branży żeglugowej poinformował 15 lutego o odbiorze pierwszego statku z serii 10 kontenerowców o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Europie Północnej.
Grupa Orlen opracowała pierwszy kompleksowy raport na temat tempa i kierunków transformacji energetycznej Europy Środkowej - ogłosił w środę koncern. Jak wyjaśnił Orlen, dokument analizuje ścieżki odchodzenia od paliw kopalnych i wskazuje potencjał rozwoju technologii umożliwiających ten proces.
Damen Shipyards wygrał kontrakt na dostawę promów samochodowych do Kolumbii Brytyjskiej. Działający również w Polsce Damen wybuduje cztery elektryczne promy pasażersko-samochodowe dla kanadyjskiego operatora BC Ferries. Damen dostarczy również urządzenia do ładowania promów z lądu.
Holenderski armator Future Proof Shipping (FPS), finansowany przez UE projekt Flagships oraz finansowany przez Interreg projekt ZEM Ports NS uruchamiają przełomową jednostkę H2 Barge 2. Statek napędzany wodorem będzie przewoził towary całkowicie bezemisyjnie na Renie między Rotterdamem (NL) a Duisburgiem (DE).
Niemiecki RWE oraz pochodzący ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich Masdar podpisały umowę inwestycyjną o równowartości 13,9 mld dolarów. Miało to miejsce podczas międzynarodowego szczytu klimatycznego COP28. Inwestycja jest kluczowa dla rozwoju brytyjskiego sektora energii odnawialnej.
W sieci pojawia się coraz więcej materiałów wideo i zdjęć wykonanych na pokładzie porwanego przez jemeńskich rebeliantów Huti samochodowca Galaxy Leader. Porywacze zaprosili do współpracy zaprzyjaźnionych lokalnych influencerów i blogerów. Tymczasem załoga statku wciąż jest w niewoli.
Siły USA strąciły kolejnego drona Huti, zagrażającego statkom na Morzu Czerwonym
MSC dodaje Hamburg do serwisu SWAN
11 laboratoriów i wielkoskalowe modele statków w nowym centrum badawczym Politechniki Morskiej
Holownik zamieszany w katastrofę ekologiczną w Tobago odnaleziony w Afryce
Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa 2024 po raz dziewiąty
Ataki Huti pozostają wyzwaniem dla międzynarodowej żeglugi i sił morskich