Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę w sprawie zmiany dyrektywy 2005/35/WE w sprawie zanieczyszczenia pochodzącego ze statków oraz wprowadzenia sankcji za przestępstwa związane z zanieczyszczeniami. Współprawodawcy uzgodnili dostosowanie dyrektywy do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz rozszerzenie zakresu dyrektywy na więcej rodzajów substancji zanieczyszczających odprowadzanych do morza, takich jak ścieki i śmieci.
Komisja Europejska przyjmuje porozumienie polityczne pomiędzy Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie śledztwa w wypadkach morskich, modernizując dyrektywę z 2009 roku. Dyrektywa dotyczy jedynie statków transportu morskiego, na które mają zastosowanie międzynarodowe konwencje lub statków rybackich.
Podczas 68. posiedzenia Rady Administracyjnej EMSA (Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego), które odbyło się w dniach 14 i 15 listopada 2023 roku, na nowego przewodniczącego, głosami członków EMSA Board (przedstawiciele państw członkowskich UE, Islandii, Norwegii oraz KE) wybrano Wojciecha Zdanowicza, dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Nasilające się ataki na jednostki morskie w rejonie Morza Czerwonego, w tym głośne przypadki porwań przypominają, że praca na morzu może być niebezpieczna, a piractwo wciąż stanowi wyzwanie dla rządów państw. W związku z tym są organizowane międzynarodowe misje, których trzonem są siły morskie, niemniej firmy poszukują także własnych rozwiązań, jak radzić sobie w tej sytuacji. Jednym z nich jest korzystanie z usług uzbrojonych ochroniarzy.
W dniach od 28 do 30 listopada w Sopocie odbywała się konferencja Szefów forum Współpracy Służb Granicznych Państw Regionu Morza Bałtyckiego – BSRBCC (Baltic Sea Region Border Control Cooperation) zorganizowana, w ramach przewodnictwa Straży Granicznej w BSRBCC w 2023 r., we współpracy z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej Frontex.
Sojusz Na Rzecz Czystej Arktyki wyraził zdziwienie, że Komitet Ochrony Środowiska Morskiego MEPC 80 nie podjął zdecydowanych działań aby ocalić Arktykę przed wpływem globalnej żeglugi. Żeglugowcy zdają się nie dostrzegać w pełni zagrożenia jakie płynie z coraz intensywniejszego wykorzystania w handlu i turystyce północnych szlaków morskich.
Komisja Europejska przedstawiła dziś pięć wniosków ustawodawczych służących unowocześnieniu unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa morskiego i zapobiegających zanieczyszczeniu wód przez statki. Biorąc pod uwagę, że 75 proc. handlu zagranicznego UE odbywa się drogą morską, transport morski należy traktować nie tylko jako ważny element krwioobiegu zglobalizowanej gospodarki, ale również podstawowy czynnik rozwoju wysp, regionów peryferyjnych oraz oddalonych regionów przybrzeżnych UE.
Decyzja Komisji Europejskiej wzmacnia kluczową rolę filipińskich marynarzy w globalnej żegludze i handlu.
Według niemieckiego serwisu Deutsche Welle, Komisja Europejska rozważa wprowadzenie zakazu pracy na statkach pod banderami krajów członkowskich dla marynarzy z Filipin. Powodem ma być fakt, że filipińska morska edukacja nie spełnia od lat międzynarodowych standardów bezpieczeństwa.
Od kilku lat EMSA (European Maritime Safety Agency) wykorzystuje drony do wspierania urzędów morskich w monitorowaniu emisji ze statków. Niedawno uruchomiono takie wsparcie administracji francuskiej na wybrzeżu Morza Śródziemnego. Ale nie tylko monitoring emisji statków jest celem działań będących w dyspozycji EMSA śmigłowców i dronów.
Po modernizacji nabrzeże Chorzowskie gotowe do pracy
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie