Największy na świecie przewoźnik kontenerowy – szwajcarsko-włoski MSC – stopniowo wzmacnia swoją pozycję na Ukrainie poprzez przejmowanie kontroli nad całym łańcuchem logistycznym. Przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia przewag konkurencyjnych nad duńskim Maerskiem czy francuskim CMA CGM, którzy podobnie jak ono powoli powracają do portów tzw. Wielkiej Odessy (Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj).
Ukraiński wicepremier Ołeksij Kułeba poinformował w mediach społecznościowych o działalności korytarza morskiego na Morzu Czarnym. Od momentu, gdy stał się on oknem dla portów Wielkiej Odessy na świat, zapewnił przeładunki blisko 150 mln ton towarów, co odbywa się pomimo trwającej agresji Rosji oraz ataków na infrastrukturę portową.
Na Krymie, okupowanym przez Rosję od 2014 roku, doszło do ukraińskiego ataku na bazę wojskową. Wywiad Ukrainy (HUR) podaje, że udało się, pierwszy raz od początku wojny, zniszczyć dwa rosyjskie samoloty-amfibie Be-12. Oprócz tego unieszkodliwiono śmigłowiec Mi-8.
Ukraiński wywiad opublikował materiał wideo z bezzałogowego pojazdu latającego, który 10 września, na Morzu Czarnym, uderzył w rosyjski okręt. Nagranie ma dowodzić skuteczności działań sił specjalnych przeciwko rosyjskiej armii. Choć każdy skuteczny atak jest sukcesem, należy pamiętać, że nie stanowią one decydującego zwrotu w trwającej od 2022 roku wojnie, ani też nie dowodzą, że opierając się na tańszych „dronach” można skutecznie przeciwstawić się droższym i większym siłom okrętowym.
Jak co roku w Sankt Petersburgu odbyły się centralne obchody rosyjskiego Dnia Marynarki Wojennej. Obok wielu wydarzeń, przemów i pokazów, przy jednoczesnych obawach o ataki ze strony Ukrainy podczas parady morskiej, nie zabrakło też pokazowych ćwiczeń. Manewry pk. „Lipcowa Burza” miały stanowić o sile rosyjskiej floty, przypominając o ambicjach Kremla względem polityki morskiej i zwiększenia potencjału Rosji w tym zakresie, co budzi niemałe obawy za granicą.
W znajdującej się w Obwodzie Królewieckim stoczni Jantar odbyła się ceremonia położenia stępki pod kolejny, okręt desantowy-dok proj. 11711. To kolejna tego rodzaju uroczystość w tamtejszym zakładzie wskazuje, że mimo sankcji branża okrętowa Rosji nie przerywa prac. Co istotne, prace mają miejsce bardzo blisko polskiej granicy.
W ramach strategii czarnomorskiej Komisja Europejska zaproponowała w środę utworzenie centrum bezpieczeństwa. Według wiceprzewodniczącej KE i szefowej unijnej dyplomacji Kai Kallas taki ośrodek mógłby wspierać zawieszenie broni w Ukrainie. Kallas liczy na pogłębienie współpracy m.in. z Turcją.
Przez Cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne wpłynął kolejny okręt rosyjski, korweta rakietowa Soobrazitielnyj 531 projektu 20380, której towarzyszył tankowiec marynarki wojennej Kola.
Prezydent Rosji Władimir Putin miał zorganizować spotkanie z przedstawicielami resortów obrony, przemysłu, finansów oraz kadry sił morskich w sprawie strategii rozwoju marynarki wojennej na okres do 2050 roku. Zaprezentowany przez Kreml materiał z tego spotkania wskazuje na plany włodarza kraju, w związku z którymi na rozwój sił morskich oraz powiązanej z nimi infrastruktury mają iść środki o równowartości dziesiątków miliardów dolarów. Podawana suma to 8,4 bln rubli.
Porozumienie między Ukrainą a Rosją w sprawie zawieszenia broni na Morzu Czarnym jest niemożliwe; oba kraje mają w tej sprawie odmienne poglądy i interesy – ocenił Andrij Kłymenko, analityk ukraińskiego Instytutu Czarnomorskich Badań Strategicznych, redaktor naczelny portalu BlackSeaNews.
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości