W znajdującej się w Obwodzie Królewieckim stoczni Jantar odbyła się ceremonia położenia stępki pod kolejny, okręt desantowy-dok proj. 11711. To kolejna tego rodzaju uroczystość w tamtejszym zakładzie wskazuje, że mimo sankcji branża okrętowa Rosji nie przerywa prac. Co istotne, prace mają miejsce bardzo blisko polskiej granicy.
Uroczystość odbyła się z udziałem przedstawicieli stoczni, władz federalnych i okręgowych, resortu obrony i kadry dowódczej sił morskich. Zastępca dowódcy Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej, adm. Władimir Worobiow, przy dźwiękach orkiestry wojskowej, przymocował płytę stępkową do sekcji przyszłego okrętu.


To kolejny okręt proj. 11711, który powstaje w stoczni Jantar. Został nazwany na cześć gen. por. Siergieja Iwanowicza Kabanowa, radzieckiego dowódcy z czasów II wojny światowej, który brał udział w operacjach zarówno przeciwko Niemcom, jak i Japonii. Przypomnijmy, że w maju zwodowano bliźniaczą jednostkę, przyszły Władimir Andriejew.
Zgodnie z założeniami, okręt tej serii ma 120 metrów długości i do 6 000 ton maksymalnej wyporności (kolejne z tej serii mają posiadać do 9 000). Załoga liczy 100 oficerów i marynarzy. Osiągnie prędkość do 18 węzłów, a zasięg działania wynosi 3 200 mil morskich. Jego napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Kołomna 10D49 o mocy 3825 kW każdy. Uzbrojenie stanowią armata morska AK-630M-2, dwa systemy artyleryjskie obrony bezpośredniej 30 mm AK-630, a także dwa ciężkie karabiny maszynowe 14,5 mm KPV.
Z racji na to, że głównym zadaniem tych okrętów jest transport techniki wojskowej, mogą przewozić domyślnie ekwiwalent 1 500 ton ładunku, tj. bądź 13 czołgów lub do 40 wozów opancerzonych (np. BTR-80) i 300-380 żołnierzy. Planowo kolejne okręty z tej serii, w tym prawdopodobnie też Siergiej Kabanow, będą miały nawet dwukrotnie wyższą ładowność. Oprócz sił lądowych jednostka może transportować także jednostki powietrzne. Posiada dwa hangary na łącznie cztery śmigłowce Ka-27 (do zwalczania okrętów podwodnych) lub Ka-29.
Łącznie zaplanowano 11 okrętów tej serii i wszystkie powstają w stoczni Jantar w Królewcu. Trzy z nich są już w służbie, w składzie Floty Północnej i Floty Pacyfiku. Co istotne, na ten moment nie jest podane, w skład której wejdzie Siergiej Kabanow, a jak podają media, pierwotnie miała to być Flota Czarnomorska. Ze względu na trwającą od lutego 2022 roku agresję Rosji na Ukrainę na ten moment nie jest to możliwe, biorąc pod uwagę blokadę Cieśniny Bosforskiej przez Turcję, uniemożliwiającej przejście przez nią tak rosyjskich, jak i ukraińskich jednostek morskich.
Okręty desantowe-doki stanowią ważne ogniwo w zespołach okrętowych, ze względu na zdolności transportowe tak techniki wojskowej, jak i zapasów. W razie wybuchu konfliktu mogą sprawnie przerzucić komponent sił lądowych i powietrznych, by zająć brzeg przygotowany bądź nieprzygotowany (tj. posiadający infrastrukturę nabrzeżną bądź nie). Wpisują się więc w prowadzenie działań zbrojnych w środowisku wielodomenowego pola walki.
Co może martwić państwa NATO, mimo nakładanych sankcji Rosja kontynuuje budowę tych okrętów, przy czym ma to miejsce w odległości zaledwie kilka godzin jazdy samochodem od Trójmiasta. Można się spodziewać, że co najmniej dwa okręty proj. 11711 mogłyby wejść w skład Floty Bałtyckiej, stanowiąc nań ważne wzmocnienie jej potencjału. Mimo że Marynarka Wojenna Federacji Rosyjskiej boryka się z potężnymi problemami, czego symbolem stał się wieloletni i prawdopodobnie ostatecznie przerwany remont jedynego jej lotniskowca, Admirał Kuzniecow, wciąż posiada pewien potencjał, z którym na ten moment wciąż należy się liczyć, biorąc też pod uwagę potencjał flot państw nadbałtyckich.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów