Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.
Pierwszego dnia targów Baltexpo 2025 odbyła Debata otwarcia pt. "Bezpieczeństwo morskie bezpieczeństwem państwa". W jej trakcie międzynarodowe grono panelistów rozmawiało na temat sposobów ochrony żeglugi, transportu i energetyki na morzu. Szczególnie istotnym zagadnieniem był rozwój polskiej Marynarki Wojennej i zadań przez nią wykonywanych. Poruszono tematy szczególnie interesujące opinię publiczną, czyli przebieg programów okrętowych "Miecznik i "Orka".
Pod koniec września w La Spezia miało miejsce, podczas wydarzenia pn. Seafuture, podpisanie wstępnego porozumienia grecko-włoskiego, którego celem jest sprzedaż dwóch okrętów Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare), fregat typu Carlo Bergamini, znanych też jako seria FREMM. Pośredniczyć ma w tym wykonawca budowy tych jednostek, koncern Fincantieri, który dostosuje je do wymagań i potrzeb nowego posiadacza.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Premier Donald Tusk poinformował podczas wtorkowej wizyty w Ustce na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych, że na środowym posiedzeniu rządu zostanie podjęta uchwała zobowiązująca do zakupu okrętów podwodnych w programie "Orka" do końca tego roku. Ma to potwierdzać obietnice ogłoszone podczas ubiegłorocznego Święta Marynarki Wojennej. Choć nie wskazał, która oferta zostanie wybrana, informacja mocno podgrzała emocje w tym temacie.
Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach obfituje w liczne prezentacje sprzętu morskiego. Nie brakuje tu głośnych wydarzeń, jak podpisywanie umów i porozumień polskich firm z zagranicznymi koncernami. Wielu komentatorów oczekuje na nowiny odnośnie programu „Orka”, którego celem jest dostarczenie okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Obok tego nie brakuje też innego uzbrojenia, w tym możliwego do zobaczenia na stoisku Griffin Group Defence modelu małego okrętu podwodnego M23.
Sześć firm stara się o pozyskanie obecnie najbardziej komentowanego w polskiej branży morskiej kontraktu dla polskiej Marynarki Wojennej, w ramach programu „Orka”. Celem jest dostarczenie nowych okrętów podwodnych. Obok tych jednostek kluczowym aspektem jest zaangażowanie także polskich podmiotów w to przedsięwzięcie, stąd oferenci zabiegają o współpracę z nimi. W związku z tym włoski koncern Fincantieri i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały, podczas XXXIII-ego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, porozumienie o
Dramatyczna akcja ratunkowa na pokładzie statku wycieczkowego Disney Dream, o której pisaliśmy kilka dni temu ponownie rozpaliła dyskusję na temat technologii wykrywania osób za burtą (MOB – man overboard) w branży rejsów. W minionym tygodniu 5-letnia dziewczynka spadła z czwartego pokładu statku, a jej ojciec bez wahania skoczył za nią do wody, co zakończyło się ich szczęśliwym uratowaniem.
W niedzielę na pokładzie statku wycieczkowego Disney Cruise Line doszło do niebezpiecznego zdarzenia, który mógł zakończyć się tragedią. 5-letnia dziewczynka i jej ojciec zostali uratowani po tym, jak oboje wypadli za burtę.
Nurkowie odnaleźli dwa ostatnie ciała ofiar katastrofy jachtu, który w poniedziałek zatonął u wybrzeży Palermo na Sycylii w trakcie trąby powietrznej - podały włoskie media. Agencja Ansa powiadomiła, że są to zwłoki właściciela jachtu - brytyjskiego miliardera Mike'a Lyncha oraz jego córki.
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW