• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Indie – nowy rozgrywający na morskich szlakach ropy i produktów rafineryjnych

Indie złapały wiatr w rafineryjne żagle po wprowadzeniu sankcji na handel z Rosją i ograniczeniu importu rosyjskiej ropy przez państwa UE. Szczególnie dobry biznesowo był rok 2022. Również w 2023 r. nie było najgorzej. Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę wywiadowczą Kpler, import ropy naftowej do Indii wzrósł w marcu 2024 r. do 5,2 mln baryłek dziennie.

01.04.2024, 22:26
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Raport wypadków i zdarzeń morskich – luty 2024 r.

Miesiąc luty to przede wszystkim kontynuacja niebezpiecznych zdarzeń dotyczących ataków na statki handlowe na Morzu Czerwonym i na Zatoce Adeńskiej. Łącznie od listopada 2023 roku takich ataków było już ponad 50. Sytuacja spowodowała zaangażowanie sił marynarki wojennej wielu krajów, które starają się chronić szlaki handlowe, ale nie jest to do końca skuteczne. Z tego też względu bardzo duża liczba armatorów przekierowała swoje jednostki na trasy okrężne, co spowodowało liczne opóźnienia i wzrost kosztów transportu.

07.03.2024, 21:30
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Po 145 latach wycofują się z budowy statków handlowych. Liczą na remonty i offshore

Japońska stocznia Sumitomo Heavy Industries Marine and Engineering, znana w ostatnich latach głónie z budowy tankowców aframax, ogłosiła zaprzestanie przyjmowanie nowych zamówień na statki handlowe. Stocznia nie wytrzymała konkurencji z Chinami i celuje w rynek offshore.

15.02.2024, 14:02
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Deltamarin i BAR Technologies rozwijają wspólny projekt statku napędzanego siłą wiatru

Deltamarin i BAR Technologies wprowadzają nową, wspólnie opracowaną konstrukcję kadłuba, zoptymalizowaną pod kątem wiatru. Obie firmy podkreślają, że ich partnerstwo w ramach tego przedsięwzięcia wskazuje na ich ciągłe zaangażowanie w dekarbonizację żeglugi oraz sięganie po przyszłościowe rozwiązania dla żeglugi. Wiatr, który niegdyś był głównym napędem statków i okrętów przemierzających morza i oceany w ich wizji wraca do łask, zaczynając nowy rozdział w historii transportu morskiego.

15.02.2024, 12:32
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Unijny rynek ropy naftowej. Port Gdańsk w czołówce importerów

Przez morskie terminale paliwowe przepompowano w 2023 około 2,16 mld t ropy naftowej, z czego morskie terminale Unii Europejskiej przeładowały ponad 470 mln t. Ten wynik przebiła gospodarka ChRl, która sprowadziła drogami morskimi 512 mln ton w okresie styczeń-grudzień ubr. – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. Port Gdańsk znalazł się w czołówce portów UE przeładowujących ropę naftową.

11.02.2024, 10:48
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Ropa pod kontrolą do 2025 r. Beneficjenci wojny na Morzu Czarnym i ataków na Morzu Czerwonym

Rok 2023 był kolejnym pozytywnym okresem dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen i ryzyka recesji gospodarczej. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. światowe przeładunki ropy naftowej wzrosły o 5,3% r/r informuje Banchero Costa Research, powołując się na dane wynikające z obserwacji ruchu statków przez Refinitiv, z wyłączeniem całego handlu kabotażowego. Ten wzrostowy trend zanotowano również w Gdańsku i Gdyni, głównych paliwowych portach Polski.

31.01.2024, 12:30
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

IMO decyduje się na poważniejsze działania w sprawie zwalczania "floty cieni"

W środę Międzynarodowa Organizacja Żeglugi (International Maritime Organization’s, IMO), będąca agendą Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję dotyczącą prowadzonych od lat nielegalnych praktyk żeglugowych ze strony tak zwanej „floty cieni” (zwanej też "flotą widmo" oraz "flotą zombie"). Działające nieregulaminowo, w sposób nierejestrowany state statki transportowe są zmorą żeglugi i metodą dla państw objętych sankcjami, aby omijać międzynarodowe przepisy. Organizacja chce wreszcie ukrócić ten proceder.

07.12.2023, 14:36
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Halloween na oceanie. Flota „duchów” coraz większa

Technologie satelitarne wspomagają w śledzeniu zbiornikowców z nielegalną ropą. Windward w najnowszych statystykach podaje, że zidentyfikował już około 1100 statków, które stanowią „ghost ships”. Rosnąca ilość „statków duchów” w światowej flocie skoncentrowana jest na obsłudze nielegalnego handlu ropą naftową i zbożami.

01.11.2023, 16:51
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Atmosfera chaosu i niepewności wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrosty poziomów czarterów i frachtów w żegludze masowej. To również bardzo duża niepewność płynąca z wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie, a także kontynuowanej wojny na Ukrainie. Ma to znaczący wpływ na transport morski realizowany na Morzu Czarnym. Dane rynków wskazują na dalsze spowolnienie gospodarek państw zachodnich.

30.10.2023, 20:17

Atmosfera chaosu i niepewności wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrosty poziomów czarterów i frachtów w żegludze masowej. To również bardzo duża niepewność płynąca z wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie a także kontynuowanej wojnie na Ukrainie. Ma to znaczący wpływ na transport morski realizowany na Morzu Czarnym. Dane rynków wskazują na dalsze spowolnienie gospodarek państw zachodnich. Niektórzy z analityków wieszczą, iż takie spowolnienie może również przenieść się w większym stopniu do Azji.

28.10.2023, 21:49
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.