Pierwszy amerykański statek instalacyjny morskich turbin wiatrowych zgodnych z ustawą Jones Act zalicza kolejne opóźnienie. Jednostka Charybdis, budowana dla Dominion Energy, jest gotowa, ale przedłużają się inspekcje i mnożą elementy wymagające korekty.
Wzrost zagrożenia ze strony Chin oraz zmiana polityki obronnej władz USA z myślą o Oceanie Spokojnym i azjatyckim teatrze działań sprawiły, że kluczową bazę morską w Pearl Harbor przez kolejne lata czeka szereg dalszych modernizacji. Celem jest uczynienie jej nie tylko lepiej bronionej, ale też zdolnej do obsługi najpotężniejszych okrętów w arsenale marynarki wojennej. Wśród nich znajda się wyjątkowe jednostki, niszczyciele typu Zumwalt, uzbrojone w broń hipersoniczną.
„Nasze siły zbrojne zakończyły operację przeciwko przemytnikom narkotyków na Morzu Karaibskim i mogą szybko przenieść ją na ląd” – oświadczył w poniedziałek prezydent USA Donald Trump w przemówieniu wygłoszonym w Norfolk w stanie Virginia z okazji 250-lecia Floty Stanów Zjednoczonych, nie precyzując czy chodzi o ląd Wenezueli.
Szef Pentagonu Pete Hegseth przemawiał do wyższej kadry dowódczej, generałów i admirałów, w bazie wojskowej Quantico pod Waszyngtonem, przedstawiając plany związane z działalnością Departamentu Wojny (wcześniej Obrony). Nie brakowało tu kontrowersji, jak w przypadku zapowiedzi „misji przygotowania i prowadzenia wojny”.
Rząd Australii ogłosił w niedzielę, że zainwestuje 12 mld dolarów australijskich (ok. 8 mld USD) w rozbudowę stoczni w Henderson koło Perth. To część 20-letniego planu przekształcenia obiektu w główne centrum serwisowe dla floty okrętów podwodnych o napędzie jądrowym, które Canberra pozyska w ramach paktu AUKUS.
Szwedzka firma Saab podpisała kontrakt na dostawę dla Royal Australian Navy dodatkowego, bezzałogowego pojazdu podwodnego AUV62-AT. Celem jest wykorzystanie go do ćwiczeń sił morskich w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare) celem utrzymania zdolności morskich w tym zakresie oraz odciążenie załogowych jednostek, wobec stanu których nie brakuje kontrowersji.
Podczas uroczystości 27 sierpnia w stoczni General Dynamics Electric Boat Quonset Point w Kingstown, w stanie Rhode Island, położono stępkę pod przyszły okręt podwodny typu Columbia, USS Wisconsin (SSBN 827). Wydarzenie ma wpisywać się w niedawne obchody jubileuszu 250-lecia US Navy, dowodząc zaangażowania tak USA, jak i krajowego przemysłu w innowacje w branży okrętowej oraz tworzenia dominacji na morzu, w myśl idei „dostarczania siły dla pokoju”.
Globalne przewozy kontenerowe bieżący rok rozpoczęły od trzęsienia, które zafundowały im Stany Zjednoczone zapowiadając, a następnie wprowadzając system wysokich taryf celnych na eksportowane towary. Spotkało się to z działaniami odwetowymi, co jeszcze bardziej studziło prognozy wolumenów na bieżący rok. Szczególnym celem wdrażanych regulacji były Chiny, z którymi Stany Zjednoczone notują wysoki deficyt handlowy w obrocie towarowym.
Dla wielu zainteresowanych tematyką okrętową wieści z Australii mogą być zaskakujące. Choć temat pojawiał się wcześniej, to już stało się pewne, siły morskie Australii wzbogacą się o fregaty produkcji japońskiej. Po tym sukcesie można oczekiwać, że Kraj Kwitnącej Wiśni zdecyduje się na dalszą „ekspansję” w tym segmencie branży morskiej.
Wielka Brytania i Australia podpisały w sobotę 50-letni traktat o współpracy w zakresie budowy okrętów podwodnych z napędem atomowym. Umowa została zawarta w ramach trójstronnego sojuszu AUKUS, do którego należą te dwa kraje oraz USA.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?