Obchodzona w Turcji 572. rocznica zdobycia Konstantynopola została dodatkowo wzbogacona o ważne wydarzenie dla krajowej branży okrętowej oraz marynarki wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri). W stoczni Gölcük odbyła się ceremonia wodowania trzeciego z sześciu zaplanowanych, okrętów podwodnych, które są pierwszymi jednostkami tej klasy budowanymi w ramach krajowego przemysłu stoczniowego.
W stoczni Anadolu odbyła się, 22 lutego, ceremonia zwodowania pierwszego okrętu desantowego z zaplanowanej serii ośmiu, które mają wzmocnić zdolności transportowe Marynarki Wojennej Turcji (Türk Deniz Kuvvetleri). Ma to także stanowić dowód tego, jak błyskawicznie rozwija się branża budowy okrętów w kraju.
Vard, norweska spółka zależna Grupy Fincantieri, podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę trawlera dla norweskiej firmy Havbryn AS, będącej częścią Strand Rederiet, jednej z największych rodzinnych firm rybackich w Norwegii.
W Sieci pojawiły się zdjęcia prezentujące jedną z dwóch korwet opartych na typie Ada, budowanych w Turcji dla Sił Morskich Ukrainy. Pierwsza z nich, Ivan Mazepa, rozpoczyna próby morskie. Wskazuje to na intensywny zakres prac nad okrętem, który w niedalekiej przyszłości ma stanowić trzon floty działającej pod niebiesko-żółtą banderą.
Fjord1 norweski konglomerat transportowy, jeden z największych w Norwegii, podpisał umowę z turecką stocznią Tersan, która zajmuje się pierwszym na świecie autonomicznym połączeniem promowym, na którym od 1 września 2026 roku cztery nowe zeroemisyjne promy będą obsługiwać połączenie Lavik-Oppedal.
19 stycznia w tureckiej stoczni Sefine w Yalova z pewnością zapisze się jako wyjątkowy dzień, gdyż wtedy, z udziałem przedstawicieli władz, kadry sił morskich oraz branży stoczniowej, odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery na aż czterech różnych jednostkach. Uroczystość ma służyć za pokaz zdolności branży stoczniowej w Turcji w skali świata, a także dowodzić wzmacniania przez państwo swojej marynarki wojennej.
Ulstein Design & Solutions podpisał kontrakt z turecką stocznią Tersan na zaprojektowanie dwóch napędzanych metanolem jednostek ULSTEIN SX216.
GE Power Conversion dostarczy systemy zasilania, dynamicznego pozycjonowania oraz sterowania dla dwóch nowych jednostek do obsługi farm wiatrowych. Statki nowej generacji są pierwszymi, które mogą pracować na dwóch paliwach: metanolu i oleju napędowym, co w połączeniu z energooszczędną technologią GE może znacznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
Targi Nor-Shipping wróciły po prawie trzech latach. To wydarzenie dla firm, które współpracują z rynkiem norweskim. Z Polski było ledwie 7 wystawców na prawie 600 wystawców z całego świata. Polskę reprezentowała Stocznia Remontowa Nauta oraz Marine Project.
Norweska HAV Design, która ma swój oddział w Sopocie, podpisała umowę na dwa zasilane z akumulatorów promy, które będą pływać po norweskich fjordach.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?