Vard, norweska spółka zależna Grupy Fincantieri, podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę trawlera dla norweskiej firmy Havbryn AS, będącej częścią Strand Rederiet, jednej z największych rodzinnych firm rybackich w Norwegii.
Nowy statek będzie projektem trawlera VARD 8 02, wyposażonym w zaawansowaną technologię zapewniającą oszczędność paliwa i przyjazne dla środowiska operacje. Kładąc duży nacisk na jakość połowów, bezpieczeństwo załogi i zrównoważone operacje, jednostka będzie wyposażona w najbardziej wydajną technologię, która pozwoli wydobyć połów na brzeg przy minimalnym wpływie na środowisko. Statek będzie miał 80,4 metra długości i 16,7 metra szerokości, wzmocniony lodem kadłub i układ napędowy zgodny z normami DNV Silent F. Statek będzie wyposażony w zaawansowany system przetwarzania H/G, przestronne ładownie na produkty chłodzone i mrożone oraz zbiorniki dla biomasy.
- Nowa jednostka zastąpi obecny statek Havbryn, który został zbudowany w stoczni Tersan w Turcji w 2013 roku. Statek ten ma 69,9 metra długości i 15,4 metra szerokości i produkuje cięte patroszone ryby oraz posiada fabrykę mączki rybnej i oleju. Havbryn AS jest częścią Strand Rederiet, która jest jedną z największych rodzinnych firm rybackich w Norwegii. Cieszymy się, że podpisaliśmy umowę z lokalną firmą, która tworzy również efekt domina dla lokalnych dostawców morskich - podkreśliła Astrid L. Strand, prezes Havbryn.
Dla stoczni priorytetem ma być bezpieczeństwo oraz komfort pracy załogi dzięki nowoczesnym pomieszczeniom mieszkalnym, przestrzeniom wspólnym i siłowni. Konstrukcja kabin ma zapewnić redukcję hałasu. Statek będzie wyposażony w system magazynowania energii SeaQ firmy Vard Electro, zwiększający wydajność energetyczną i redukujący emisje dzięki hybrydowemu napędowi spalinowo-elektrycznemu. Zapewni to ekologiczność działań prowadzonych na morzu w myśl dekarbonizacji rybołówstwa.
Dostawa nowego trawlera jest planowana na III kwartał 2026 roku. Kadłub zostanie zbudowany w jednej ze stoczni Vard w Rumunii, a wyposażenie i uruchomienie zostanie zakończone w Norwegii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów