Polska energetyka wchodzi w dekadę decyzji – takich, które zdefiniują bezpieczeństwo, konkurencyjność i tempo zielonej transformacji na lata. O tym, jak połączyć ambicje klimatyczne z realizmem gospodarczym, rozmawiano podczas 42. EuroPOWER & OZE POWER, które odbyło się w Warszawie pod przewodnictwem dr. Leszka Juchniewicza, Przewodniczącego Rady Programowej, Macieja Bando, Współprzewodniczącego Rady Programowej oraz Piotra Rutkowskiego, Sekretarza Rady.
Współczesna geopolityka energetyczna rzadko oferuje tak wyraźne okna możliwości, jak to, które otworzyło się obecnie przed Polską. Dane, fakty i, co najważniejsze, twardy popyt rynkowy wskazują jednoznacznie: polska transformacja w regionalny hub gazowy przestaje być tylko ambicją. Mateusz Kubuszek, Originator w MET Polska, ekspert ds. tradingu gazu, podkreśla, że nasz kraj staje się nowym punktem odniesienia na mapie dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Polsteam (Polska Żegluga Morska), największy armator masowców suchych w Europie Wschodniej – wdrożył nowoczesne rozwiązania łączności i cyberbezpieczeństwa na 50 jednostkach swojej floty. Partnerem technologicznym projektu został Marlink, światowy lider w zakresie zintegrowanych usług ICT dla żeglugi i przemysłu morskiego.
Projekt budowy stacji produkcji i dostaw zielonego wodoru w porcie w Kłajpedzie wchodzi w decydującą fazę. Niedawno osiągnięto kluczowy kamień milowy – elektrolizer, czyli serce przyszłej instalacji, pomyślnie przeszedł testy fabryczne we włoskiej fabryce IMI Remosa w Cagliari.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
W porcie w Göteborgu odbyła się ceremonia chrztu kolejnego nabytku Höegh Autoliners. Höegh Moonlight jest szóstym samochodowcem z innowacyjnej, mocno promowanej serii statków, prezentowanej jako „najbardziej zaawansowany i przyjazny dla środowiska PCTC na świecie”.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
W porcie w Kłajpedzie rozpoczęła się budowa obiektu przeznaczonego do produkcji i dostaw zielonego wodoru. Ten etap projektu zostanie ukończony w ciągu kilku miesięcy, a do przyszłej wiosny port w Kłajpedzie stanie się pierwszym portem na Litwie i w krajach bałtyckich, który będzie produkował zielony wodór.
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Mająca główną siedzibę w Kilonii stocznia thyssenkrupp Marine Systems, należąca dotąd do koncernu thyssenkrupp, występuje pod nową nazwą, TKMS i rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności jako niezależny podmiot. Oprócz tego dochodzi zmiana logo oraz wprowadzono nowe hasło, „Twoja morska potęga” (Your Maritime Powerhouse). Tworzenie nowej marki wiąże się z dążeniem do niezależnego pozycjonowania jako podmiotu, przypominając też o temacie sprzedaży stoczni.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły
Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodna z harmonogramem
Brytyjski patrolowiec śledził rosyjską korwetę i tankowiec na kanale La Manche
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie