W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.
Chiny rozszerzyły obowiązywanie nowych „specjalnych opłat portowych” także na statki wycieczkowe zawijające do chińskich portów. Branża obawia się, że posunięcie to może doprowadzić do masowych zmian tras i rezygnacji z planowanych wizyt w Chinach.
Na statku wycieczkowym Royal Caribbean Serenade of the Seas, który płynie z San Diego do Miami, potwierdzono przypadki zachorowań na norowirusa. Według danych amerykańskiego Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) wirusem zaraziło się łącznie 72 osoby – 71 pasażerów oraz jeden członek załogi.
Fincantieri i TUI Cruises (spółka joint venture TUI AG i Royal Caribbean Cruises) podpisały 29 września umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch nowych statków wycieczkowych. Zamówienie to zastępuje podpisany w marcu 2025 roku protokół ustaleń z TUI AG w sprawie budowy dwóch statków wycieczkowych dla marki Marella Cruises.
Fińska stocznia z siedzibą w Turku, należąca do Grupy Meyer, podpisała umowę z Royal Caribbean umowę, która zabezpiecza temu przewoźnikowi pasażerskiemu plan budowy i dostarczenia kolejnych statków do 2036 roku. To długoterminowe porozumienie potwierdza również zamówienie na kolejne, megawycieczkowce klasy Icon, w tym zakontraktowany statek o roboczej nazwie Icon 5, a także opcje na Icon 6 i Icon 7. Wszystkie będą należały do serii największych tego rodzaju jednostek pasażerskich.
Władze w San Juan (Portoryko) poinformowały, że pasażer statku wycieczkowego Rhapsody of the Seas wskoczył do wody podczas zejścia na ląd. Nie była to próba samobójcza – mężczyzna chciał w ten sposób uniknąć konsekwencji związanych z długami hazardowymi.
Na terenie fińskiej stoczni znanej z budowy wielkich statków wycieczkowych odbyła się, 9 września, ceremonia położenia stępki pod kolejnego giganta klasy Icon. W związku z tym odbyła się typowa dla branży stoczniowej uroczystość z udziałem zaproszonych gości, co było też okazją do podsumowań prac nad tą wyjątkową serią, powstającą dla Royal Caribbean.
Trwający aktualnie rejs wielkiego statku wycieczkowego, Icon of the Seas, zapisze się w pamięci jego uczestników, acz nie tak, jak pewnie to sobie wymarzyli. Z dotąd niewyjaśnionych członek załogi dźgnął kilkukrotnie nożem współzałogantkę, po czym wyskoczył za burtę. Mimo podjęcia akcji ratunkowej nie udało się go uratować.
Budowany m.in. z udziałem gdańskiej stoczni Marine Projects wycieczkowiec Star of he Seas rozpoczyna ostatnie przygotowania przed swoim pierwszym, komercyjnym rejsem po Morzu Karaibskim i Zatoce Meksykańskiej, który odbędzie się w sierpniu tego roku. Został oficjalnie przekazany zamawiającemu.
Karą grzywny i napomnienia został przez włoskie władze ukarany kapitan statku wycieczkowego Silver Ray. Na podstawie nagrań pasażerów i ludzi na brzegu ustalono, że statek przepłynął zdecydowanie za blisko formacji skalnych Faraglioni u wybrzeży Capri – to groźne nie tylko dla środowiska, ale dla samego statku, o czym przekonał się przed laty cruiser Costa Concordia.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?