Zapraszamy do odsłuchania nowego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem siedemnastego i osiemnastego tygodnia 2024 [CW17’24 i CW18’24] w żegludze morskiej.
O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.
Siły Centralnego Dowództwa USA (CENTCOM) pomyślnie zaatakowały i zniszczyły pocisk przeciwokrętowy (ASM) na kontrolowanym przez Huti terytorium w zachodniej części Jemenu. Miało to miejsce 4 kwietnia około godziny 14:20 (czasu sanajskiego). Nie zgłoszono żadnych obrażeń ani uszkodzeń przez okręty amerykańskie, koalicyjne ani statki handlowe. To było kolejne działanie skierowane przeciwko lądowej infrastrukturze szyickich bojowników, zrealizowane "w samoobronie".
Władze amerykańskie przekazały, że Biały Dom może zdecydować się na zmianę postrzegania jemeńskich bojowników Huti, jeśli zdecydują się zakończyć agresywne działania w stosunku do statków i okrętów na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.
15 marca do gdańskiego Baltic Hubu zawinął kontenerowiec OOCL Valencia. To jedna z najnowszych jednostek linii OOCL.
Jemeńscy bojownicy grożą, że będą atakować statki nie tylko na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej. Przywódca ugrupowania, Abdul Malik al-Houthi zapowiedział w telewizyjnym przemówieniu, że operacje skierowane przeciwko statkom będą się eskalować, aby utrudnić nawet trasę morską prowadzącą do Przylądka Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki.
Jemeńscy bojownicy Huti przekazali 27 lutego, że rozważą powstrzymanie się od ataków na żeglugę w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej, jeśli Izrael powstrzyma swoją "agresję" w Strefie Gazy.
Dyrektorzy Generalni COSCO Shipping, CMA CGM, Evergreen oraz OOCL podpisali Memorandum o Porozumieniu w sprawie przedłużenia sojuszu OCEAN Alliance.
Trwające od października ataki jemeńskich bojowników Huti na statki i okręty poruszające się po Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej doprowadziły do ogromnych zawirowań w transporcie morskim. W wyniku tego wiele firm, w tym należące do czołówki branży transportowej, zrezygnowały z tras prowadzących przez Kanał Sueski, co wydłużyło trasy ich statków i pozmieniało grafiki w portach. Dowiedzieliśmy się, jak radzi sobie z tym gdański terminal kontenerowy Baltic Hub.
Orient Overseas Container Line Ltd. (OOCL) wprowadza do działalności nowy kontenerowiec OOCL Abu Dhabi. Mający nośność 24 188 TEU zalicza się do największych na świecie, a jednocześnie wyróżnia się ekologicznymi rozwiązaniami, wprowadzanymi z myślą o dekarbonizacji żeglugi. Jak wiele innych jednostek tego chińskiego giganta, ten również będzie działał na trasie, na której znajduje się Gdańsk.
Finowie wytyczają nowy kurs statkiem Electramar. Stocznie z UE i Dalekiego Wschodu za burtą
Dwie osoby zginęły w wyniku zderzenia motorówki ze statkiem wycieczkowym
Dostawy cementu i betonu do budowy elektrowni jądrowej będą dużym wyzwaniem
Ukraińcy informują o zatopieniu rosyjskiego trałowca
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy