• <

Mniej połączeń kontenerowych między Chinami i USA

Strona główna Mniej połączeń kontenerowych między Chinami i USA

Przynajmniej sześć cotygodniowych połączeń kontenerowych między USA i Chinami zostało zawieszonych przez przewoźników.

Linie żeglugowe zawiesiły przynajmniej sześć cotygodniowych połączeń między Chinami i USA – podaje Reuters. Agencja przelicza, że to ponad 50 tys. TEU tygodniowo mniej na trasie między tymi krajami.

W ten sposób operatorzy kontenerowi reagują na zmniejszony popyt spowodowany wojną handlową między USA i Chinami. Poza zawieszeniem całych serwisów odwoływane są także pojedyncze rejsy. Przedstawiciele linii żeglugowych i załadowców wskazują, że sytuacja może unormować się wraz z ustabilizowaniem się amerykańskiej polityki handlu międzynarodowego. Podkreślają, że w tej chwili amerykańscy importerzy i chińscy eksporterzy mierzą się z często zmienianymi decyzjami pozbawionymi racjonalnych pobudek i brak jest możliwości przewidzenia, co nastąpi dalej. Zachwiania na rynku trwają – po rozmowach w Genewie między przedstawicielami obu administracji ogłoszono, że na 90 dni wstrzymana jest część ceł, co jednak stawia w niekonkurencyjnej pozycji tych importerów, którzy otrzymali dostawy w ostatnich dniach, gdyż musieli oni zapłacić za nie o wiele więcej.

Wśród zawieszonych połączeń są serwisy MSC, ZIM oraz sojuszu Ocean Alliance (COSCO, Evergreen, CMA CGM i OOCL). Większość z nich dotyczy Zachodniego Wybrzeża, po jednym zaś Wschodniego Wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej. Bez zmian pozostały rejsy sojuszu Gemini (Maersk i Hapag-Lloyd), chociaż operator ten również informował o znaczących spadkach rezerwacji i wymienił jednostki na mniejsze. 

Drewry z kolei podał, że udział odwołanych pojedynczych rejsów na trasie wzrósł z 9% w ostatnim tygodniu marca do 24% w tygodniu 28 kwietnia – 4 maja. Tym samym znacząco spadła dostępna na szlaku między Azją i zachodem Ameryki Północnem pojemność – o 20% w kwietniu i póki co o 12% w maju. Jeszcze gorzej wygląda to na wschodzie USA – 22 % mniej w kwietniu i 18% mniej w maju. Tylko MSC, największy operator kontenerowców na świecie, w kwietniu anulował 30% zaplanowanych rejsów transpacyficznych. Sojusz Premier Alliance anulował 20% rejsów w maju. 

Reuters zaznacza, że całkowity wpływ ceł Trumpa będzie odczuwalny dopiero w drugiej połowie roku, kiedy skończą się zapasy importerom, ale także w życie wejdą opłaty portowe dla amerykańskich statków wybudowanych w Chinach. Analitycy spodziewają się, że całkowity wolumen importu ładunków skonteneryzowanych do USA może spaść o 1/4. 

fot. Depositphotos

Dziękujemy za wysłane grafiki.