Odbywające się w Gdańsku Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BaltExpo 2025 obfitowały w tematy i prezentacje związane z bezpieczeństwem oraz wojskowością morską. Nie zabrakło tu firm oferujących sprzęt dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, w tym też będących od lat jego dostarczycielami dla polskiej Marynarki Wojennej. Norweski Kongsberg Defence & Aerospace zaprezentował sprzęt już eksportowany, jak i nowe propozycje w tym temacie.
Osoby pracujące przy projektach norweskiego potentata paliwowego Equinor, w tym Polacy, mogły być zatrudnione niezgodnie z prawem. Według niedzielnych doniesień dziennika „VG", umowy z nimi zawarte naruszały przepisy norweskiego prawa pracy.
Nawodne i podwodne drony coraz powszechniej stosowane są w ochronie morskich granic i wyłącznych stref gospodarczych. Informacje o wprowadzaniu nadwodnych i podwodnych dronów do ochrony morskich stref ekonomicznych, przeciwdziałania przestępczości, ochrony środowiska, walki z przemytem ludzi i narkotyków są coraz powszechniejsze i… coraz bardziej utajniane.
Norweska firma, należąca do włoskiej Grupy Fincantieri, otrzymała 5 sierpnia nowe zamówienie od North Star. Są to dwa statki przeznaczone do obsługi morskich farm wiatrowych (SOV), których operatorem jest brytyjski operator North Star.
DEME ogłosiło, że podpisało umowę na przejęcie Havfram, międzynarodowego wykonawcy w sektorze offshore wind z siedzibą w Norwegii. Ta strategiczna akwizycja wzmacnia jej konkurencyjną pozycję w instalacjach turbin i fundamentów.
Norweska firma poinformowała 2 kwietnia o podpisaniu umowy na dostawę zintegrowanego pakietu wyposażenia dla nowego statku pomocniczego (OSV) dla armatora DOF. Przy tym przedsięwzięciu jest znaczny udział polskich firm, gdyż jednostka została zaprojektowana przez biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting, a za budowę odpowiada gdyńska stocznia CRIST.
Norweska firma Exail poinformowała 25 marca o dostarczeniu do Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat) systemów nawigacyjnych i bezpieczeństwa dla korwet typu Pohjanmaa, które mają stanowić kluczowy element morskiego systemu bezpieczeństwa państwa. Odbywa się to w ramach programu Squadron 2020.
Norweska firma podpisała znaczący kontrakt na zaprojektowanie dwóch wielozadaniowych statków przeznaczonych do prac prowadzonych pod wodą. Należą do pierwszych w jej pakiecie projektów morskich wyposażonych w szereg rozwiązań w zakresie technologii hybrydowych.
Norweska firma zrealizuje projekt modernizacji promu do przewozu samochodów, MF Hamlet, celem uczynienia go zeroemisyjnym poprzez instalację zasilania bateryjnego. W ten sposób regularnie poruszający się między Danią a Szwecją statek ma stać się bardziej przyjazny środowisku.
Kongsberg Defence & Aerospace podpisał kontrakt na dostawę pocisków Naval Strike Missile (NSM) i związanego z nimi sprzętu do Danii. Wartość zamówienia wynosi 2,1 mld koron norweskich (ok. 750 mln złotych). W ten sposób duńskie siły zbrojne stają się kolejnym krajem, który ma wykorzystywać to uzbrojenie.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”