Grupa zakupowa Norda, zrzeszająca 43 samorządy i jednostki administracji publicznej z Pomorza, podpisała w Gdyni umowę na wspólny zakup energii elektrycznej o wartości ponad 50,7 mln zł. Prąd do 4022 punktów poboru w 2026 roku dostarczą firmy Energa, Tauron Sprzedaż oraz Veolia Energy Contracting Poland.
Bornholm realizuje przełomowy projekt Baltic Energy Island. W jego efekcie duńska wyspa będzie pierwszą na świecie hybrydową wyspą dostarczającą energię energetyczną. Morskie farmy wiatrowe o mocy trzech gigawatów będą produkować energię elektryczną dla Danii i Niemiec. Niestety, to innowacyjne przedsięwzięcie realizowane jest bez udziału Polski. A przecież europoseł Borys Budka jest głównym wspierającym ten innowacyjny na skalę światową projekt.
Położony na zachodzie Bornholmu Port Rønne A/S w 2024 r. mocno zaznaczył swoją pozycję jako wyróżniającego się portu handlowego, pasażerskiego i obsługującego morskie farmy wiatrowe. Ubiegły rok zakończył rekordowymi przychodami ze sprzedaży usług i dużym postępem w zielonej transformacji.
Niemiecka firma specjalizująca się w transporcie morskim poinformowała o przyjęciu w poczet swojej floty 300-tną jednostkę, statek czarterowy Nordatlantic. Stanowić to ma dowód rozwoju usług przewozowych i modernizacji swojego potencjału. Firma podkreśla, że posiada obecnie więcej statków niż kiedykolwiek wcześniej.
Port w Rønne na duńskiej wyspie Bornholm, będącej stosunkowo blisko planowanych polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku, może być jednak zbyt płytki, by obsługiwać duże dostawy komponentów.
Thorbjørn, wybudowany w 1980 lodołamacz, ostatnia tego typu jednostka w Danii, został wystawiony na sprzedaż.
Dr Jarosław K. Nowakowski z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego podkreślił, że na Półwyspie Helskim od II wojny światowej stwierdzono 23 nowe dla Polski gatunki ptaków. Jego zdaniem ten region mógłby stać się miejscem odwiedzanym przez ornitologów z całego świata.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał pozytywną opinię Rady Gminy Kosakowo w sprawie rozszerzenia swoich granic. Nowe tereny, o powierzchni ponad 260 ha, posłużą do stworzenia Doliny Logistycznej
Jednym z klasycznych problemów „obrosłych” ogromną ilością orzeczeń sądowych i stanowisk doktryny jest kwestia ustalenia zasad i wysokości odszkodowania z tytułu wcześniejszego lub późniejszego, niż przewidzianego w umowie czarteru na czas, oddania statku przez czarterującego przed lub po upływie okresu czarteru (tzw. ,,redelivery”).[2]
Walka o budowę tzw. Drogi Czerwonej i połączenie portu Gdynia z siecią dróg krajowych, przynosi pierwsze efekty. 22 października podpisano list intencyjny w tej sprawie pomiędzy Miastem Gdynia, Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA i Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Port będzie miał szansę na dobre skomunikowanie z obwodnicą Trójmiasta, a tym samym z krajową siecią drogową.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?