Brazylijskie władze podpisały dwie umowy z francuskim koncernem Naval Group o wartości blisko pół miliarda dolarów w związku z rozwijanym Programem Rozwoju Okrętów Podwodnych. Choć już obecnie realizuje w kraju budowę nad konwencjonalnymi jednostkami typu Riachuelo, opartymi na serii Scorpène, tak kolejnym dalekosiężnym celem jest dostarczenie Marynarce Wojennej Brazylii pierwszego w jej historii, jak i ogólnie państwa Ameryki Południowej, okrętu podwodnego z napędem jądrowym.
W brazylijskim Itajaí odbyła się ceremonia chrztu drugiej z czterech zaplanowanych fregat typu Tamandaré, Jerônimo de Albuquerque. Przedsięwzięcie ma istotne znaczenie dla kraju, jako że jego celem obok wzmocnienia potencjału sił morskich jest także rozwój krajowych zdolności stoczniowych.
Brazylijski zakład w TKMS Estaleiro Brasil Sul w Itajaí, należący do niemieckiej stoczni TKMS, był miejscem ceremonii położenia stępki pod trzecią fregatę typu Tamandaré. Przyszły Cunha Moreira (F202) jest kolejnym okrętem, który ma wzmocnić potencjał morskiego rodzaju sił zbrojnych Brazylii, a także stanowić o rozwoju przemysłu okrętowego państwa. Odbywa się to w ramach Programa Fragatas Classe Tamandaré (PFCT).
Marynarka Wojenna Brazylii (Marinha do Brasil) od kwietnia prowadzi operację Catrimani II. Jej celem jest walka z nielegalnym wydobyciem surowców na ziemiach tubylczego plemienia Yanomami w stanie Roraima. Rabunkowa działalność firm i organizacji przestępczych na terenach Puszczy Amazońskiej stanowi poważne wyzwanie dla władz, angażując tak służby policyjne, jak i siły zbrojne.
Mająca główną siedzibę w Kilonii stocznia thyssenkrupp Marine Systems, należąca dotąd do koncernu thyssenkrupp, występuje pod nową nazwą, TKMS i rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności jako niezależny podmiot. Oprócz tego dochodzi zmiana logo oraz wprowadzono nowe hasło, „Twoja morska potęga” (Your Maritime Powerhouse). Tworzenie nowej marki wiąże się z dążeniem do niezależnego pozycjonowania jako podmiotu, przypominając też o temacie sprzedaży stoczni.
W ramach współpracy sił zbrojnych i służb Brazylii udało się 31 maja zatrzymać półzanurzalną łódź wykorzystywaną przez przemytników narkotyków. Przestępcy wykorzystują trasy morskie i rzeczne do transportu nielegalnych substancji, co wymusza zaangażowanie przeciwko nim także sił marynarek wojennych.
Podczas największych targów zbrojeniowych w Ameryce Południowej, LAAD Defence & Security 2025, odbywających się w dniach 1-4 kwietnia, miało miejsce podpisanie porozumienia między siłami morskimi Brazylii i Wielkiej Brytanii w kwestii sprzedaży wycofywanych okrętów celem dania im „nowego życia”. Przedmiotem umowy są dwa okręty desantowe-doki, wchodzące w skład Royal Navy, HMS Albion i HMS Bulwark, które w tym roku zostały wycofane ze służby.
Brazylijska stocznia Itaguaí Construções Navais (ICN) kontynuuje prace związane z budową i praktycznymi próbami morskimi trzeciego okrętu podwodnego typu Riachuelo, Tonelero (S42). Kolejne testy mają dowodzić właściwego przebiegu prac nad tą jednostką, opartą na platformie Scorpène. Bardzo podobne są oferowane Polsce przez francuski koncern Naval Group w ramach programu „Orka”.
Niemiecka stocznia poinformowała, że w należącym do koncernu Thyssenkrupp zakładzie Estaleiro Brasil Sul (TKEBS) odbyła się 13 listopada uroczystość cięcia blach pod budowę fregaty Cuhna Moreira (F202). To trzecia fregata typu Tamandaré, z aktualnie budowanej serii mającej wzmocnić zarówno obronę morską kraju, jak i tamtejszą branżę stoczniową. Okręty są budowane w ramach programu PFCT.
Mieszcząca się w Brazylii stocznia Itaguaí Construções Navais poinformowała, że odbyło się pierwsze wyjście w morze w ramach prób trzeciego okrętu podwodnego typu Riachuelo, Tonelero (S42). Jest to jednostka oparta na serii Scorpène, oferowana przez Naval Group.
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta