Podpisana 25 września umowa dotyczy współpracy w ramach programu Replacement Netherlands Submarine Capability (RNSC) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Uroczyste podpisanie umowy stanowi ważny kamień milowy w Porozumieniu o Współpracy Przemysłowej (ndustrial Cooperation Agreement, ICA), stanowiące podstawę programu. Wybór Naval Group jako dostawcy nowych okrętów podwodnych typu „Orka” został ogłoszony w marcu 2024 roku.
Żeglowanie po morzach i oceanach trwa już wieki. I wieki trwa zmaganie się człowieka ze zmiennością środowiska, zjawiskami związanymi z szeroko pojętym otoczeniem fizycznym. Było ono zawsze zmienne i wciąż zaskakuje człowieka nowymi zjawiskami. Zaskakuje również zmianami klimatu, które mają istotny wpływ na sytuację globalną na oceanach i lokalną w portach i najmniejszych zatokach.
Dekarbonizacja i informatyzacja transportu morskiego i portów przebiega wolniej niż zakładano i trudno będzie osiągnąć założone cele do roku 20250 wynika z „Global Maritime Trends Barometer 2025” opracowanego na zlecenie Lloyd’s Register. W realizacji założeń zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko wyraźnie widać nielicznych liderów oraz duże grono płynących znaczniej wolniej.
Dotychczasowe apele i działania ONZ i wiodących państw morskich spaliły na panewce. Głośne postulaty i panele kończą się w salach konferencyjnych, a życie w oceanach zanika. Niszczenie środowiska przybrało zastraszające tempo. Wpływ na to mają nie tylko zmiany klimatyczne, ale również działalność człowieka poprzez rabunkową eksploatację mórz i wybrzeży przez człowieka, nielegalne połowy i nieekologiczną żeglugę, rozbudowę infrastruktury na wybrzeżach oraz masowe zaśmiecanie oceanów, ujść rzek i wybrzeży.
Norweski fundusz przeznaczy 62 mln NOK na elektryczne frachtowce. To szansa dla polskich stoczni na uczestnictwo w projekcie.
Innowacje w przemysłach morskich Unii Europejskiej to dziś najwyższa półka. Mogli się o tym przekonać uczestnicy wizyty studyjnej I-3 4 Blue Growth - NL Ecosystem Visit w Porcie Rotterdam, parkach naukowo-technologicznych w Hadze i na festiwalu startupów Upstream Festival w Rotterdamie.
Studenci Koła Naukowego "KORAB" znowu wypłynęli na szerokie wody ze swoimi innowacyjnymi pojazdami. Sekcja łódek RC ruszyła niedawno na Jezioro Grabowskie, by testować sterowanie bezzałogowych żaglówek przed majowymi regatami w Parchowie. Do zawodów przygotowuje się solarny wodolot oraz napędzany siłą mięśni katamaran.
Komisja Europejska przekaże prawie miliard euro ze swojego budżetu na wzmocnienie nadzoru nad kablami podmorskimi i utworzenie floty statków do napraw awaryjnych, poinformowała w 21 lutego br. wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji. Środki zostaną również wykorzystane na specjalne drony i części zamienne do uszkodzonych kabli.
Norwegia jest pierwszym krajem, który od 10 lat powodzeniem eksploatuje statki z napędem elektrycznym. Inne państwaprowadzą wciąż pilotażowe projekty promów elektrycznych. Zanim na wody Sognefjord wypłynął MF Ampere, w Elblągu pływał elektryczny statek pasażerski Nowa Hanza. W ciągu ostatnich 10 lat dla Norwegii, Finlandii oraz innych państw zbudowano statki elektryczne, które do dzisiaj sprawdzają się w każdych warunkach eksploatacyjnych.
Projekt CISE-ALERT to inicjatywa obejmująca 6 państw członkowskich UE (Francja, Bułgaria, Grecja, Włochy, Słowenia, Portugalia) i 2 kraje stowarzyszone (Finlandia, Holandia), której celem jest wspieranie efektywnego wykorzystania CISE do wymiany informacji w operacjach nadzoru morskiego na morzu.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji