Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.
W mieszczącym się w północnej części Dżakarty porcie Mako Kolinlamil odbyło się przekazanie do służby nowego, małego okrętu rakietowego, KRI Belati (622). Zaprojektowany i zbudowany w ramach kooperacji krajowych podmiotów, ma stanowić o rozwoju potencjału Indonezji w ramach przemysłu okrętowego. Biorąc pod uwagę położenie i rozmiary państwa, rozwój potencjału morskiego stanowi istotny element polityki obronnej, której częścią jest rozwijanie własnych kompetencji.
W niedzielę do gdańskiego portu zawinął pierwszy kontenerowiec, który pokonał trasę ekspresową z Chin do Europy. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu, w stosunku do tradycyjnych tras, a także omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
W sobotę, 18 października, do Portu Gdańsk zawinie chiński kontenerowiec Istanbul Bridge. Jednostka testuje trasę tzw. Arktycznego Jedwabnego Szlaku – połączenia morskiego, które może znacząco przyspieszyć transport towarów z Chin do Europy.
W czwartek, 9 października, w stoczni Yildiz w tureckiej miejscowości Tuzla, niedaleko Stambułu, doszło do tragicznego wypadku podczas prac remontowych na statku towarowym Elmes pływającym pod banderą Saint Kitts i Nevis. Około godziny 14:30 czasu lokalnego jednostka niespodziewanie przechyliła się i przewróciła na bok.
Turecka marynarka wojenna ewakuowała z jednostek wchodzących w skład międzynarodowej flotylli Sumud 11 osób, w tym troje obywateli Turcji - poinformował w środę resort obrony w Ankarze, cytowany przez agencję Anadolu. Flotylla znajduje się 80 mil morskich od Strefy Gazy - napisano na koncie tej inicjatywy na X.
Turcja i Egipt rozpoczęły pierwsze od 13 lat wspólne ćwiczenia morskie - poinformował we wtorek dziennik „Hurriyet”. To kolejny dowód na zacieśnianie relacji dwustronnych państw po ich pogorszeniu w wyniku zamachu stanu w Egipcie w 2013 roku - zauważyły tureckie media.
Na początku września w stoczni mieszczącej się w tureckim mieście Yalova odbyła się ceremonia chrztu i wodowania czwartej fregaty typu Istif, TCG İçel (F-518). To także trzecia jednostka tej serii, która została zwodowana w tym roku, czym tureckie władze chcą potwierdzić zdolności rodzimej branży stoczniowej w zakresie szybkości i efektywności prowadzonych prac.
Turecka firma DATUM Submarine Technologies, związana z Politechniką w Stambule, zaprezentowała podczas lipcowych targów IDEF 2025 w Stambule nowy miniaturowy okręt podwodny o nazwie Gurnard, zaprojektowany do prowadzenia operacji sabotażowych na dnie morskim.
Marynarka Wojenna Rumunii (Forțele Navale Române) od lat boryka się z problemem starzejących się okrętów i szeregiem nieudanych inicjatyw mających „odmłodzić” jej stan. Tamtejsza prasa informuje, że resort obrony zdecydował się na odkupienie od Turcji okręt z jednej z najnowszych serii. Celem jest pilne zaspokojenie potrzeb państwa w zakresie zdolności do prowadzenia działań morskich. Mimo to nie brakuje krytycznych opinii na temat tego zakupu.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie