Rejs z GospodarkaMorska.pl to konferencja, które na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń branży morskiej w Polsce. Ekskluzywna, zamknięta konferencja odbywa się na pokładzie promu Nova Star należącego do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Podczas jubileuszowej, 5. edycji konferencji na morzu jak zwykle nie zabrakło merytorycznych debat oraz networkingowych spotkań.
HG Solutions Sp. z o.o. odebrała nagrodę Latarnia Gospodarki Morskiej 2025 r. za nowatorskie rozwiązania technologiczne dla branży okrętowej. Druga Latarnia GM trafiła do Marine Projects. Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się podczas 5. rejsu Gospodarki Morskiej.
Rejs z GospodarkaMorska.pl już na stałe wpisał się do networkingowych kalendarzy branży morskiej w Polsce. Ekskluzywna, zamknięta konferencja odbywa się na pokładzie promu Nova Star należącego do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
HG Solutions podpisała porozumienie z Saab dotyczące współpracy (Memorandum of Understanding) w ramach programu „Orka". Obie firmy współpracują od wielu lat przy programach okrętowych. Teraz swoje partnerstwo mają rozszerzyć, biorąc pod uwagę potencjał w dziedzinie okrętów podwodnych.
Do 14 października można oddać głos na swojego faworyta w konkursie "Lider Technologii Morskich" Polskiego Forum Technologii Morskich. Laureat otrzyma statuetkę "Latarnia Gospodarki Morskiej" podczas konferencji na morzu "Rejs z GospodarkaMorska.pl", która odbędzie się na promie Nova Star w dniach 20-22 października (rejestracja zakończona).
Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Paweł Bejda, poinformował o spotkaniu z szwedzką delegacją resortu, z Peterem Sandwallem na czele. Obie strony rozmawiały o współpracy na niwie obronności przemysłowej. Aktualnie trwają pierwsze, wspólne ćwiczenia SNEX na Bałtyku, pk. „Gotland Sentry”, których celem jest sprawdzenie mobilności sił Polski i Szwecji oraz doskonalenie procedur obrony kolektywnej.
Jeszcze w 2023 roku pojawiła się informacja, że Szwecja planuje okręty, które w niedalekiej przyszłości zaczną stopniowo zastępować obecnie używane, mniejsze jednostki, w tym korwety typu Visby. Klasyfikowane podobnie, ale większe, określane jako typ Luleå, mają stanowić innowację w Królewskiej Marynarce Wojennej Szwecji (Svenska Marinen). Dotąd nie ogłoszono jednak gotowego projektu, ani startu ich budowy, co budzi zainteresowanie również ze względu na zbieżne interesy m.in. z Polską.
Szwedzka stocznia z siedzibą w Karlskronie, Saab Kockums, jest odpowiedzialna jako główny wykonawca, za budowę nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla polskiej Marynarki Wojennej, w ramach programu „Delfin”. Co kluczowe w tym przedsięwzięciu, powstają one w gdańskiej stoczni, a wiele krajowych firm jest także zaangażowanych w prace nad nimi. Wśród nich jest firma HG Solutions z Gdyni.
Ostatnia dyskusja podczas konferencji na morzu Rejs z GospodarkaMorska.pl, podobnie jak cztery poprzednie, nie zawiodła. Rozmowa dotyczyła technologii stosowanych w budowie statków, które mają wspomóc zmagania dekarbonizacyjne. Rozmówcy byli zgodni: rozwiązania technologiczne i legislacja to jedno, ale koniec końców zadecyduje opłacalność.
Drugiego dnia Rejsu z GospodarkaMorska.pl uczestnicy konferencji na morzu dyskutowali na temat wyzwań i problemów związanych z sektorem offshore wind w Polsce. Paneliści chętnie dzielili się aktualnym stanem poszczególnych inwestycji, ale także nie ukrywali swoich frustracji związanych z przyszłością morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?