Polska wspólnie z Norwegią tworzą architekturę bezpieczeństwa Bałtyku, która - jak podkreślił w Słupsku wicepremier i minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz, stała się jednym z kluczowych zadań NATO wobec rosnących zagrożeń ze strony Rosji.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
11 listopada 2025 roku był bardzo ważny dla bułgarskich sił morskich (Военноморски сили на Република България). Ministerstwo obrony tego państwa poinformowało, że rozpoczęły się próby morskie „wielofunkcyjnego, modułowego okrętu patrolowego”, nazwanego Hrabri. Wskazuje to na rozpoczęcie kluczowego etapu prac, poprzedzających przekazanie jednostki zamawiającemu i rozpoczęcie służby.
Rządy Belgii i Holandii poinformowały, że przekażą swoje wycofywane niszczyciele min do Bułgarii, aby wzmocnić tamtejszą marynarkę wojenną w zakresie obrony przeciwminowej. W obliczu zagrożeń na Morzu Czarnym w związku z trwającą agresją Rosji na Ukrainę, a także stanu bułgarskich sił morskich, jest to duży zakres wsparcia.
Podejrzewany o wystrzeliwanie z pokładu szpiegowskich dronów statek towarowy Hav Dolphin z rosyjską załogą, który wpłynął do portu w Vaasa nad Zatoką Botnicką, a wcześniej pływał w pobliżu Niemiec i Holandii, został poddany w czwartek inspekcji w fińskim porcie - przekazała służba celna.
Statek towarowy HAV Dolphin, który wcześniej w tym roku był podejrzewany o używanie szpiegowskich dronów, płynie do fińskiego portu w Vaasa. Jednostka operująca pod banderą Antigua i Barbuda, przewozi 2,6 tys. ton stali zamówionej z polskiego zakładu przez fińską firmę - podał „Helsingin Sanomat”.
Rządy Niemiec i Holandii ogłosiły, że zawieszają eksport wyposażenia i uzbrojenia do Izraela. Dotyczy to także sprzętu dla morskiego rodzaju sił zbrojnych. Decyzja jest motywowana działaniami izraelskich sił zbrojnych w Strefie Gazy oraz zarzutem o wykorzystanie otrzymanej broni do działań skierowanych przeciwko ludności cywilnej.
Początek sierpnia wiązał się z kluczowym wydarzeniem dla mającej siedzibę w niemieckiej Kilonii stoczni TKMS (wcześniej thyssenkrupp Marine Systems, tKMS). Odbyło się nadzwyczajne, walne zgromadzenie akcjonariuszy, które potwierdziło wydzielenie zakładu od koncernu thyssenkrupp. W zamierzeniu celem jest wzmocnienie stoczni jako niezależnego podmiotu w sektorze morskim.
Mająca główną siedzibę w Kilonii stocznia thyssenkrupp Marine Systems, należąca dotąd do koncernu thyssenkrupp, występuje pod nową nazwą, TKMS i rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności jako niezależny podmiot. Oprócz tego dochodzi zmiana logo oraz wprowadzono nowe hasło, „Twoja morska potęga” (Your Maritime Powerhouse). Tworzenie nowej marki wiąże się z dążeniem do niezależnego pozycjonowania jako podmiotu, przypominając też o temacie sprzedaży stoczni.
Nieopodal Wysp Japońskich odbyły się wspólne ćwiczenia Royal Navy i US Coast Guard, a także zaplanowane działania monitorujące i nadzorujące wymierzone w działalność przestępczość na morzu i śledzące aktywność Chin, Rosji i Korei Północnej. Ma być to również wyrazem współpracy międzynarodowej, której celem jest zapewnienie niezakłóconej żeglugi i ochrony morskiej infrastruktury w rejonie Indo-Pacyfiku.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Europejscy liderzy odpowiedzieli na amerykański plan pokojowy dla Ukrainy
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli