Generał Gwyn Jenkins, dowódca Royal Navy, zapowiedział w czwartkowym „Forsvarets Forum”, że dwie marynarki wojenne utworzą wspólną flotę trzynastu fregat przeznaczonych do ochrony północnej części Atlantyku. Osiem jednostek dostarczą Brytyjczycy, a pięć Norwegowie.
Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall wraz z MBDA zakończył trwające przez rok testy i próby demonstratora broni laserowej dla sił morskich Niemiec (Deutsche Marine). Prototyp trafił do Centrum Kompetencji Laserowych w Centrum Technicznym Broni i Amunicji (WTD 91) w Meppen w celu dalszych testów.
Rankiem, 30 września, do Portu Gdynia wszedł amerykański niszczyciel typu Arleigh Burke, USS Bulkeley. To już druga wizyta tego okrętu na polskich wodach, przypominająca o dużej aktywności sił morskich państw NATO na Morzu Bałtyckim. W związku z niedawno prowadzonymi ćwiczeniami państw członkowskich oraz rosnącego zagrożenia prowokacjami ze strony Rosji, wzrasta świadomość odnośnie zabezpieczenia domeny i infrastruktury morskiej.
Choć jeszcze ich budowa nie ruszyła, kolejny raz pojawiła się informacja, że Marynarka Wojenna Niemiec (Deutsche Marine) otrzyma więcej planowanych, dużych fregat typu F127, przeznaczonych do zwalczania celów powietrznych. Po tym jak Bundestag dał „zielone światło” na rozwój projektu w grudniu 2024 roku, zamówienie wzrosło pięciu do sześciu, aż w końcu mówi się nawet o ośmiu okrętach. Pojawia się też pytanie, co z trapioną przez problemy budową fregat typu F126.
W gdyńskim porcie ponownie można było obserwować wejście jednostki nawodnej wykorzystywanej przez siły morskie USA. W nocy, 21 września, transportowiec USNS Red Cloud (T-AKR 313) pojawił się w basenie portowym i udał się na Nabrzeże Helskie I.
Stocznia NVL Blohm+Voss w Hamburgu poinformowała o wyjątkowym wydarzeniu dla działalności jej jak i Marynarki Wojennej Niemiec. 19 września została podniesiona bandera na nowej korwecie serii K130 (typ Braunschweig), FGS Köln (F265).
Na krótki pobyt do Portu Gdynia przybyły dwa okręty NATO, amerykański niszczyciel typu Arleigh Burke, USS Bulkeley (DDG-84) i niemiecka fregata typu F123, FGS Hamburg (F220). Druga z tych jednostek pozostaje tam do 19 września. Była to okazja, by jej kadra oficerska zapoznała się z działalnością polskiej Marynarki Wojennej.
Na terenie niemieckiej stoczni NVL Peene-Werft w Wolgast odbyło się uroczyste cięcie blach pod duży okręt rozpoznawczy typu 424. To także druga jednostka, która wejdzie w skład Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine) i jak zapewnia wykonawca, prace stoczniowe nad nimi mają przyspieszyć.
Na bałtyckich wodach rozpoczęło się międzynarodowe ćwiczenie morskie pk. „Northern Coasts 2025”. Wśród kilkudziesięciu obecnych na nim okrętów jest obecny polski trałowiec ORP Necko, który od 1 lipca tego roku wchodzi w skład Stałego Zespołu Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1.
Gdy w grudniu 2023 roku w stoczni Peene w niemieckim Wolgast odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę pierwszej z serii zaplanowanych, wielozadaniowych fregat dla niemieckich sił morskich, typu F126, wzbudziła zainteresowanie specjalistów i miłośników tematyki okrętowej. Jednakże w ostatnim czasie pojawiło się coraz więcej niepokojących informacji na temat losów przedsięwzięcia i w końcu padło sakramentalne „,mamy opóźnienie”.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?