10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Siły zbrojne pozyskały kolejne armatohaubice dostarczone z Korei Południowej. Łącznie sześć pojazdów jest obecnie w drodze, by trafić do jednostki, gdzie będą wykorzystywane przez żołnierzy podczas ich służby.
Poświęcony „innowacjom, które zmieniają branżę” panel dyskusyjny na Kongresie Polskie Porty 2030 pokazał, że owszem, jesteśmy w stanie wykorzystywać nowinki technologiczne do kreatywnego zmieniania przemysłu na lepsze, ale wiele energii musimy poświęcić przede wszystkim na zabezpieczenie się przed tym związanymi z nimi nowymi zagrożeniami.
Centrum Nowych Kompetencji, Politechnika Morska w Szczecinie, Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście oraz Rada Interesantów Portu Morskiego w Szczecinie i Świnoujścia podpisały list intencyjny celem stworzenia przestrzeni dla kursów i szkoleń portowców w całym spektrum potrzeb.
Przedstawiciele największej firmy szkoleniowej z branży morskiej w Niemczech poznawali możliwości szkoleniowe Centrum Nowych Kompetencji w Gdyni. Polska firma posiada unikatowe symulatory pozwalające optymalizować kompetencje ludzi pracujących na morzu.
Firma Flint Systems informuje, że Vilnius Gediminas Technical University odebrał od niej symulator statku CTV, oparty na nowoczesnej platformie Perun Experience. Urządzenie zostało dostarczone zgodnie z zamówieniem i terminem, przed końcem 2024 roku.
Podczas tegorocznych targów WindEnergy Hamburg 2024, które odbyły się 24-27 września, Polska Izba Morskiej Energetyki Wiatrowej (PIMEW) poprowadziła oficjalną misję handlową, demonstrując dorobek krajowego sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Centrum Nowych Kompetencji (CNK) z Gdyni uzyskało certyfikat uznania The Nautical Institute dla swojego symulatora jednostki Crew Transfer Vessel (CTV). Jest to pierwsza taka certyfikacja w Europie, co stanowi znaczące wyróżnienie dla polskiego ośrodka.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?