• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Pojawił się kolejny nabywca francuskich fregat? Tym razem mowa o Portugalii

Seria fregat określanych jako obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI), budowana przez Naval Group, powstaje dla Francji i Grecji. Pierwszy z tych krajów otrzymał już okręt, drugi najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Pojawiły się informacje, że zamówienie na trzy takie jednostki może złożyć Portugalia.

21.11.2025, 16:52
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury

Podczas posiedzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Infrastruktury omówiono przygotowanie jednostek podległych i nadzorowanych do sezonu zimowego.

20.11.2025, 17:27
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polska bandera na nowym holowniku WUŻ Port and Maritime Services. Argo gotowy do działania

W Porcie Gdańsk odbyła się ceremonia przekazania i podniesienia biało-czerwonej bandery na nowym holowniku, który dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services. Argo jest kolejną jednostką, która ma realizować zadania związane z obsługą działalności dynamicznie rozwijającej się infrastruktury portowej.

19.11.2025, 22:57
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa

Po trzech kwartałach 2025 r. przychody Grupy OTL wyniosły 198 mln zł. Skonsolidowana EBITDA sięgnęła 28,4 mln zł, a strata netto wyniosła 27,2 mln zł. W trzecim kwartale 2025 r. wpływ na przepływy ładunkowe w terminalach Grupy OTL miała niekorzystna i niestabilna się sytuacja polityczno – gospodarcza.

18.11.2025, 20:30
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia

Lord Diplock w precedensie – „The Johanna Oldendorff” [1973] 2 Lloyd’s Rep. 285, zdefiniował cztery etapy realizacji umowy czarteru na podróż, a mianowicie. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się trzecim etapem umowy przewozu, określonym w skrócie jako „carring voyage”.

17.11.2025, 12:18
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

PLO chce statków. W planach ro-ro, bunkierka LNG, coastery

Polskie Linie Oceaniczne mają ambitne plany rozwojowe. W planach linii jest zakup szeregu jednostek i wejście w nowe sektory rynku, m.in. w transport wojskowy oraz przewóz LNG. Jednocześnie trwają poszukiwania nowego prezesa spółki.

16.11.2025, 21:00
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Wojna domowa w Sudanie wstrzymała budowę rosyjskiej bazy na Morzu Czerwonym

Plan Rosji dotyczący budowy bazy morskiej w Port Sudan w Sudanie, pierwszej w Afryce od czasów ZSRR, utknął w martwym punkcie z powodu trwającej w tym kraju wojny domowej.

13.11.2025, 21:19
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Czy „Orka” może przybyć zza Odry? TKMS proponuje partnerstwo z polską branżą okrętową na rzecz 212CD

Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.

13.11.2025, 10:55
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

„PB”: Polskie firmy zarobią w Orlenie

Koncern paliwowy nie jest związany prawem zamówień publicznych, mimo to zamierza wdrażać unijną ideę tzw. local contentu; planuje m.in. wykluczać z przetargów firmy spoza UE; postara się też na różne sposoby zapewnić udział rodzimego biznesu w dostawach i inwestycjach - czytamy w „Pulsie Biznesu”.

12.11.2025, 09:46
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.