Francuski koncern Naval Group poinformował 14 listopada o podpisaniu umowy wykonawczej na czwartą fregatę serii FDI dla Marynarki Wojennej Grecji. W ten sposób zostało potwierdzone zamówienie ogłoszone we wrześniu, wpisujące się zarówno w plany modernizacji greckiej floty, jak i rosnący portfel zamówień wykonawcy.
Francuski przewoźnik podpisał list intencyjny w sprawie wyjątkowego zamówienia na sześć kontenerowców. Wynika to z faktu, że statki zostaną zbudowane nie w Chinach czy Korei Południowej, ale… Indiach. Tym samym CMA CGM staje się pierwszym, dużym podmiotem z branży morskiej, który zdecydował się na taki krok, co może zwiastować w przyszłości większe zainteresowanie indyjskim potencjałem przemysłu stoczniowego.
Szwedzki koncern Saab poinformował 13 października o otrzymaniu zamówienia od Szwedzkiej Agencji Zamówień Wojskowych (Försvarets MaterielVerk, FMV) na ostatnią fazę produkcji, a także dodatkowy zakres dostaw materiałów i usług dla dwóch okrętów podwodnych typu Blekinge (seria A26), wcześniej zamówionych przez Szwecję. Wartość zamówienia wynosi około 9,6 miliarda SEK, a większość dostaw jest planowana na lata 2026–2032.
Rosnące znaczenie energetyki morskiej oraz zagrożenia dla niej, co pokazały incydenty na Morzu Bałtyckim, wymusiły zwiększenie aktywności sił i służb pod kątem ich ochrony. Jednocześnie także podmioty prywatne wdrażają własne rozwiązania, aby także przeciwdziałać im we własnym zakresie. Przykładem tego jest ogłoszone 30 września zamówienie firmy Jan De Nul na nowy statek do transportu kruszywa, który również będzie dedykowany do ochrony podwodnej infrastruktury.
Choć jeszcze ich budowa nie ruszyła, kolejny raz pojawiła się informacja, że Marynarka Wojenna Niemiec (Deutsche Marine) otrzyma więcej planowanych, dużych fregat typu F127, przeznaczonych do zwalczania celów powietrznych. Po tym jak Bundestag dał „zielone światło” na rozwój projektu w grudniu 2024 roku, zamówienie wzrosło pięciu do sześciu, aż w końcu mówi się nawet o ośmiu okrętach. Pojawia się też pytanie, co z trapioną przez problemy budową fregat typu F126.
Damen podpisuje zamówienie na 24 jednostki pływające z Serco na dostawę 24 jednostek pływających różnych typów. Kontrakt jest wyjątkowy, gdyż zamawiający podpisał niedawno dziesięcioletni kontrakt z siłami morskimi Wielkiej Brytanii na świadczenie usług morskich w bazach morskich w Clyde, Devonport i Portsmouth w ramach projektu wymiany jednostek pływających (VRP) w ramach Defence Maritime Service Next Generation (DMS NG).
Econowind otrzymał kolejne zamówienie od Terntank na instalację ośmiu systemów żagli VentoFoil na dwóch kolejnych hybrydowych tankowcach przystosowanych do transportu metanolu. Wpisuje się to w rosnące zainteresowanie technologiami umożliwiającymi wykorzystanie wiatru w żegludze w nowoczesnym wydaniu. Ma to sprzyjać oszczędności energii i wydajności żeglugi, pozytywnie także oddziałując na środowisko.
Alfa Laval otrzymała zamówienie na pierwszy na świecie system kotłów okrętowych przeznaczony do bezpiecznego spalania emisji amoniaku. Najnowsza innowacja dla floty czterech statków z napędem dwupaliwowym na amoniak, jest częścią wspólnego projektu rozwojowego z liderami branży i ma zostać dostarczona w latach 2027-2028. To kamień milowy w dziedzinie dekarbonizacji żeglugi morskiej.
Rankiem 19 maja firma MSC Cruises podpisała kontrakt na zamówienie dwóch nowych statków wycieczkowych klasy World. Zostaną one zbudowane we francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique, z którą gigant turystycznego transportu pasażerskiego współpracuje od ponad dwóch dekad.
Szwedzki koncern poinformował 6 maja, że otrzymał zamówienie od Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych (FMV) na dostawę lekkich torped (Saab Lightweight Torpedo, SLWT) i wyrzutni torped. Wartość zamówienia wynosi około 1,3 miliarda koron szwedzkich, a dostawy mają rozpocząć się w 2026 roku.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły
Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodna z harmonogramem