Ukraiński wicepremier Ołeksij Kułeba poinformował w mediach społecznościowych o działalności korytarza morskiego na Morzu Czarnym. Od momentu, gdy stał się on oknem dla portów Wielkiej Odessy na świat, zapewnił przeładunki blisko 150 mln ton towarów, co odbywa się pomimo trwającej agresji Rosji oraz ataków na infrastrukturę portową.
Viking Line poinformował, że przygotowuje się do uruchomienia całkowicie zeroemisyjnej usługi na trasie między Helsinkami a Tallinem. Ma to być dowód na to, że na dłuższych trasach można uruchomić zielony korytarz morski przez Zatokę Fińską. Przypomnijmy, że w Finlandii na krótszych trasach pływają promy elektryczne zaprojektowane w Polsce i zbudowane w stoczni CRIST promy elektryczne.
Trwające kilka tygodni na wodach północnego Atlantyku największe i najbardziej wymagające coroczne ćwiczenia NATO w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare), "Dynamic Mongoose 2025", oficjalnie zostało zakończone. Organizowane przez Straż Wybrzeża Islandii i kierowane przez NATO Allied Maritime Command (MARCOM) przedsięwzięcie wiązało się z zaangażowaniem okrętów nawodnych, podwodnych, śmigłowców, samolotów patrolowych i innych jednostek, działających pod banderami 10 państw, w tym Polski.
Porozumienie między Ukrainą a Rosją w sprawie zawieszenia broni na Morzu Czarnym jest niemożliwe; oba kraje mają w tej sprawie odmienne poglądy i interesy – ocenił Andrij Kłymenko, analityk ukraińskiego Instytutu Czarnomorskich Badań Strategicznych, redaktor naczelny portalu BlackSeaNews.
Dla Rosji przywrócenie tzw. Inicjatywy Czarnomorskiej to wygodny temat. Moskwa buduje przekaz, że czyni ustępstwa, a w praktyce to dla niej nic nie oznacza, bo Ukraina i tak eksportuje zboże i zepchnęła rosyjską flotę do głębokiej defensywy - powiedział PAP ekspert ds. wojskowości Mariusz Cielma.
Choć wzrost przeładunków w ukraińskich portach tzw. Wielkiej Odessy wzrósł w 2024 roku, wciąż pozostaje dużo niższy niż przed rosyjską agresją w lutym 2022 roku. Istotną rolę odgrywa utworzony w sierpniu 2023 roku humanitarny korytarz morski, zmniejszając zapotrzebowanie na transport rzeczny do m.in. rumuńskiego portu w Konstancy. Przeprawa utrzymuje jednak istotne znaczenie dla gospodarki Ukrainy, zapewniając możliwość importu towarów przez Morze Czarne.
Podawane przez dowódcę Marynarki Wojennej Ukrainy Ołeksijeja Nejiżpapę informacje, jakoby Ukrainie udało się pozbawić Rosję dominacji na Morzu Czarnym, wywołała szereg reakcji, w tym krytycznych. Trwająca niemal trzy lata rosyjska agresja ma swoje konsekwencje także dla gospodarki morskiej regionu.
Sebastian Kluska, dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, został mianowany przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych na koordynatora polskiego zaangażowania w międzynarodowy projekt Global Ports Safety (GPS).
Administracja Portów Morskich Ukrainy poinformowała w mediach społecznościowych, że w ubiegłym miesiącu miał miejsce eksport 8 mln ton ładunków. Ma być to o 60% więcej niż w ubiegłym roku.
Jak poinformowało ukraińskie Ministerstwo Wspólnot, Terytoriów i Infrastruktury, w ciągu pierwszych 10 miesięcy funkcjonowania ukraińskiego korytarza morskiego obroty ładunkowe w portach osiągnęły rekordowy od początku wojny poziom 55 mln ton. Większość z tego stanowią produkty rolne.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły
Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodna z harmonogramem