• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Kompetencje, które budują bezpieczeństwo. Technologiczna droga do suwerenności morskiej

Transformacja, przez którą przechodzi PGZ Stocznia Wojenna w ostatnich latach, to coś więcej niż reorganizacja zakładu produkcyjnego. To świadoma strategia budowania kompetencji przemysłowych, od których zależy bezpieczeństwo morskie Polski na kolejne dekady. Stocznia nie ogranicza się do realizacji kontraktów - tworzy fundamenty technologiczne i kadrowe, które umożliwią kompleksowe wsparcie polskiej Marynarki Wojennej przez cały cykl "życia" okrętów.

23.11.2025, 21:00
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Gdańsk i Warszawa najbardziej zagrożone? Rusza akcja Horyzont

Po aktach dywersji na polskiej kolei ruszyła operacja „Horyzont” i akcja policyjna pod kryptonimem Tor, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa linii kolejowych i węzłów komunikacyjnych. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych podjęła postępowanie w sprawie incydentów. Wracamy do analizy dotyczącej najbardziej zagrożonych miast w Polsce, wśród nich jest Gdańsk.

21.11.2025, 20:08
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)

Hiszpański koncern jest głównym wykonawcą programu budowy okrętów wsparcia nowej generacji, które wejdą w skład Royal Fleet Auxiliary. Navantia poinformowała, że w listopadzie zakończył się Krytyczny Przegląd Projektu (Critical Design Review, CDR). To oznacza, że mogą ruszyć prace stoczniowe.

20.11.2025, 11:51
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Alarm. Zbiornikowiec-zombie na Bałtyku

Około 2 500 statków szarej floty przewozi ropę naftową z krajów objętych sankcjami, do krajów które te sankcje nałożyły lub udają, że nałożyły. Do nich dołączyły zbiornikowce-zombie. - Objęte sankcjami zbiornikowce systematycznie przejmują „martwe” identyfikacyjne numery statków IMO [głównie statków złomowanych – MG] i numery istniejących statków, ukrywają się za fałszywymi banderami, aby kontynuować handel pod nazwami innych zbiornikowców – alarmuje Lloyd’s List w najnowszej analizie wykonanej we współpracy z SynMax Intelligence

20.11.2025, 09:39
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Seaway 7: 70% kosztów projektu offshore to praca setek podwykonawców

Tylko około 30% kosztów w projekcie budowy morskiej farmy wiatrowej związane jest z jednostką instalacyjną. Cała reszta opiera się w dużej mierze na wykorzystaniu podwykonawców, w tym lokalnych, co jest szansą na rozwój local content – mówi Piotr Żeglarski, Business Development Manager w Seaway 7.

18.11.2025, 22:15
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Ocean Winds: widać mobilizację na polskim rynku dostaw dla offshore

Sam fakt, że Ocean Winds jako pierwszy deweloper morskich farm wiatrowych podpisał kontrakt z polską firmą jako dostawcą Tier 1 świadczy o tym, że polski łańcuch dostaw jest już gotów do tego, żeby odgrywać większą rolę – mówi Kacper Kostrzewa, Dyrektor Zarządzający Ocean Winds w Polsce.

18.11.2025, 21:25
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS

Opublikowano pierwszy w historii wstępny raport dotyczący globalnego składowania dwutlenku węgla pod ziemią, oparty na danych z projektów wykorzystujących technologię CCS (Carbon Capture and Storage – wychwytywanie i składowanie węgla). Dokument udostępniony 17 listopada pokazuje, że ilość CO2 składowana pod ziemią, szybko rośnie.

18.11.2025, 08:10
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Projmors, ASE Group: cykl administracyjny projektów offshore wymaga zmian

Podczas 14. edycji konferencji Offshore Wind – Logistics & Supplies, organizowanej przez Polską Izbę Morskiej Energetyki Wiatrowej, rozmawialiśmy z Maciejem Stryjeckim, wiceprezesem Zarządu w Projmors ASE Group. Dyskusja dotyczyła przede wszystkim roli administracji i regulacji w rozwoju polskiego offshoru oraz wyzwań, z jakimi mierzą się inwestorzy i doradcy na styku rynku, prawa i praktyki urzędniczej.

17.11.2025, 22:40
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia

Lord Diplock w precedensie – „The Johanna Oldendorff” [1973] 2 Lloyd’s Rep. 285, zdefiniował cztery etapy realizacji umowy czarteru na podróż, a mianowicie. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się trzecim etapem umowy przewozu, określonym w skrócie jako „carring voyage”.

17.11.2025, 12:18
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.