Jeszcze przed Świętem Marynarki Wojennej zaplanowano wydarzenie, które odbędzie się w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. 26 listopada nastąpi symboliczne, pierwsze cięcie blach pod budowę okrętu ratowniczego programu "Ratownik". To jednocześnie ukoronowanie starań, aby siły morskie pozyskały nową jednostkę do wykonywania niezwykle ważnych zadań, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych.
Przystąpienie do NATO dwóch kolejnych państw położonych nad Morzem Bałtyckim – Finlandii i Szwecji – znacząco skomplikowało sytuację Rosji na tym akwenie. Nie znaczy to, że Rosjanie zrezygnowali z aktywności, także wojskowej: faktycznie uległa ona intensyfikacji, zwłaszcza w 2025 roku.
Pierwszego dnia targów Baltexpo 2025 odbyła Debata otwarcia pt. "Bezpieczeństwo morskie bezpieczeństwem państwa". W jej trakcie międzynarodowe grono panelistów rozmawiało na temat sposobów ochrony żeglugi, transportu i energetyki na morzu. Szczególnie istotnym zagadnieniem był rozwój polskiej Marynarki Wojennej i zadań przez nią wykonywanych. Poruszono tematy szczególnie interesujące opinię publiczną, czyli przebieg programów okrętowych "Miecznik i "Orka".
Szef MSWiA Marcin Kierwiński omówił z duńskim ministrem ds. odporności i gotowości Torstenem Schackiem Pedersenem kwestie bezpieczeństwa, współpracę cywilno-wojskową w ramach UE i NATO, a także ochronę podmorskiej infrastruktury krytycznej. Minister Marcin Kierwiński kontynuuje rozmowy z przedstawicielami krajów z rejonu Morza Bałtyckiego. Wczoraj spotkał się ze swoim szwedzkim odpowiednikiem.
Rosnące znaczenie energetyki morskiej oraz zagrożenia dla niej, co pokazały incydenty na Morzu Bałtyckim, wymusiły zwiększenie aktywności sił i służb pod kątem ich ochrony. Jednocześnie także podmioty prywatne wdrażają własne rozwiązania, aby także przeciwdziałać im we własnym zakresie. Przykładem tego jest ogłoszone 30 września zamówienie firmy Jan De Nul na nowy statek do transportu kruszywa, który również będzie dedykowany do ochrony podwodnej infrastruktury.
Szef MSWiA Marcin Kierwiński i szwedzki minister ds. obrony cywilnej Carl-Oskar Bohlin rozmawiali m.in. o ostatnich atakach hybrydowych w Europie i o współpracy na Bałtyku – poinformowało w poniedziałek MSWiA. Tematem spotkania było również tworzenie systemów antydronowych.
Mamy sześć ofert dotyczących zakupu okrętów podwodnych; pozostaje decyzja na poziomie Rady Ministrów dotycząca wyboru państwa partnerskiego - przekazał wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Przekonywał, że polska Marynarka Wojenna może zostać jedną z najsilniejszych w NATO.
Na bałtyckich wodach rozpoczęło się międzynarodowe ćwiczenie morskie pk. „Northern Coasts 2025”. Wśród kilkudziesięciu obecnych na nim okrętów jest obecny polski trałowiec ORP Necko, który od 1 lipca tego roku wchodzi w skład Stałego Zespołu Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1.
Skonsolidowana kwota wydatków na transport i infrastrukturę transportową zaplanowana w budżecie na 2026 r. wynosi 31,76 mld zł - wynika z projektu ustawy budżetowej opublikowanego w piątek przez Ministerstwo Finansów.
Dwa okręty Stałej Grupy Morskiej NATO (SNMG1), holenderska fregata oraz niemiecki okręt zaopatrzeniowy, przybyły w piątek do Rygi w ramach kontynuacji misji Baltic Sentry, której celem jest ochrona infrastruktury podwodnej – poinformowała agencja LETA.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie