Wietnam ma trzy porty kontenrowe na liście 30 według najnowszej listy One Hundred Container Ports 2025 Lloyd’s List. Wysoką pozycję uzyskały Ho Chi Minch City (22. miejsce), port Hajfong (29. miejsce) i port Cai Mep (30. miejsce). Roczny przyrost przeładunków w tych portach wyniósł tyle, co przeładowują polskie terminale kontenerowe łącznie.
Japonia na rynku globalnym żyje z eksportu i importu, a ten odbywa się przez liczne morskie porty. Jednym z istotnych produktów eksportowych były owoce morza, a ich odbiorcą rynek chiński. Chiny częściowo zniosły zakaz importu japońskich owoców morza w połowie 2025 r. Import owoców morza z Japonii do Chin był objęty zakazem od 2023 roku po zrzucie ścieków z elektrowni jądrowej w Fukushimie.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk gościł u siebie delegację z ambasady Korei Południowej, ambasadorem Tae Jun-Youl na czele. Spotkanie było okazją do omówienia koreańsko-polskiej współpracy na niwie branży morskiej, w tym transportu, a także wymiany handlowej między oboma państwami. Pozwoliło to także na wymianę doświadczeń, podkreślając też rolę gdańskiego portu jako największego hubu nad Morzem Bałtyckim.
Terminal FSRU w Gdańsku jest elementem dużej układanki, która znana jest jako japoński model inwestycji w LNG. Business Mixer Portu Gdańsk odbędzie się w Tokio za kilka tygodni. Uczestnicy wydarzenia będą mieli możliwość bezpośrednich rozmów z japońskimi importerami, dystrybutorami i inwestorami. Warto przyjrzeć się, jak Japonia świetnie łączy aktywność ludzi biznesu z polityką gospodarczą rządu ukierunkowaną na wspieranie innowacji, rozwój nowych technologii i eksportu.
10 września delegacja Portu Gdańsk, z prezes Dorotą Pyć na czele, odbyła szereg rozmów z kluczowymi partnerami, m.in. z Port of Busan, Sunjin Logistics, LX Pantos, Hyundai Glovis oraz Polish Investment and Trade Agency (PAIH) w stolicy Korei Południowej. Spotkania z okazji Business Mixer Follow-up służą zacieśnianiu współpracy i utrzymania relacji ze swoimi partnerami, nawet tymi najbardziej oddalonymi.
Gdański port angażuje się w międzynarodową współpracę firm w branży morskiej. Jako największy punkt przeładunkowy na Morzu Bałtyckim dąży do zacieśniania współpracy i utrzymania relacji ze swoimi partnerami, choćby i oddalonymi o tysiące kilometrów. Temu służyły spotkania z okazji Business Mixer Follow-up.
W dobie globalizacji i dynamicznie zmieniających się kierunków handlu, Japonia – czwarta co do wielkości gospodarka świata – staje się jednym z najbardziej perspektywicznych rynków dla polskich eksporterów. Tegoroczna misja gospodarcza Portu Gdańsk, która odbędzie się 27 listopada 2025 r. w Tokio, może stać się katalizatorem dla rozwoju polsko-japońskich relacji handlowych. Dla strony japońskiej to możliwość rozpoznania potencjału inwestycyjnego oraz budowania nowych kanałów dystrybucji towarów na rynku unijnym.
Pierwsza wizyta wietnamskiego premiera w Polsce od 15 lat ma być przełomem w dwustronnych relacjach - w ten sposób wietnamskie media komentują rozpoczynającą się w czwartek trzydniową wizytę premiera Pham Minh Chinh w Polsce.
Przepływ towarowy między Polską i Wietnamem, dwoma rynkami, które wyrastają na liderów w swoich regionach, nieustannie rośnie. Jednak obie strony są świadome, że potencjał jest znacznie większy. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wyszedł więc z inicjatywą organizacji wydarzenia, którego zadaniem było wytworzenie nowych relacji biznesowych na linii Polska – Wietnam oraz wzmocnienie istniejących. Odbyło się ono pod koniec listopada w Ho Chi Minh City.
Zapraszamy do odsłuchania nowego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem 47'tego i 48'tego tygodnia 2024 roku. Będzie też o budowie terminalu zbożowego w Porcie Gdańsk.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”