Kraje członkowskie w środę wieczorem osiągnęły jednomyślność w sprawie nałożenia na Rosję 19. pakietu sankcji - podała duńska prezydencja UE. Przewiduje on m.in. zakaz sprowadzania rosyjskiego LNG od 2027 r.
Zgodnie z Konwencją o prawie morza Izrael nie miał prawa zatrzymać flotylli GSF na wodach międzynarodowych – powiedział PAP prof. Tomasz P. Kamiński z Uniwersytetu Warszawskiego. Izrael nie jest stroną konwencji, ale wiele państw, które jej nie podpisały, traktuje jej przepisy jako zwyczajowe prawo morza.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Izraela rozpoczęło deportacje wolontariuszy, którzy wyruszyli pod koniec sierpnia w ramach flotylli statków i jachtów z misją pomocy humanitarnej do Strefy Gazy. Była to jak dotąd największa tego rodzaju wyprawa, która przede wszystkim miała zwrócić uwagę na działania izraelskich władz i los Palestyńczyków. Tak jak poprzednie inicjatywy, także ta zakończyła się fiaskiem.
Ministerstwo spraw zagranicznych Izraela ogłosiło w czwartek koniec „prowokacji Hamas-Sumud”, określając w ten sposób przechwycenie kilkudziesięciu zmierzających do Strefy Gazy łodzi Globalnej Flotylli Sumud (GSF). Dodano, że żadna z jednostek nie dotarła do celu.
Szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen ogłosiła w piątek, że w propozycji 19. pakietu sankcji na Rosję znalazł się zakaz importu rosyjskiego LNG na rynki europejskie oraz objęcie Rosnieftu i Gazprom Nieftu zakazem transakcji. Obostrzenia mają dotknąć też firmy w krajach trzecich, m.in. w Chinach.
Portal Politico poinformował, że decyzja polskiego rządu o zamknięciu przejść granicznych z Białorusią – w związku z rosyjsko-białoruskimi ćwiczeniami Zapad – wstrzymała kluczowy szlak kolejowy między Chinami a Unią Europejską.
Strategiczne cieśniny morskie stały się punktami zapalnymi wielobiegunowego świata, gdzie lokalny konflikt może wywołać globalną reakcję łańcuchową. Rosnące napięcia w cieśninach Ormuz, Bab al-Mandab i Malakka tworzą systemowe zagrożenie dla światowej gospodarki morskiej.
W artykule takie aktualne wydarzenia ze światowej gospodarki morskiej jak blokada Morza Czerwonego przez jemeńskich rebeliantów, groźba zamknięcia Cieśniny Ormuz, przez którą przechodzą statki z ropą i gazem czy w końcu reperkusje trumpowskich wojen celnych zostaną zaprezentowane przez pryzmat głębszych przeobrażeń globalnej gospodarki, jej tąpnięć i przełomowych punktów krytycznych. Wedle autora nie ma łatwych rozwiązań trapiących nas problemów, może jednak warto chociaż zrozumieć ich źródła.
OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement/Organisation for Joint Armament Co-operation) poinformował, że w czerwcu podpisał z koncernem Fincantieri nowy aneks do umowy na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare). Dotyczy on serii 212NFS, oferowanej również Polsce w ramach programu „Orka”.
W następstwie eskalacji konfliktu między Iranem a Izraelem, strategiczne znaczenie cieśniny Ormuz znalazło się w centrum uwagi mediów całego świata. Rynki azjatyckie opierają się na imporcie LNG przepływającym przez Cieśninę Ormuz, przez co potencjalne konsekwencje chaosu w regionie boleśnie dotkną gospodarki państw azjatyckich.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji