Rok 2024 był finansowo udany dla Damen Shipyards Group (Damen), największej holenderskiej grupy stoczniowej. Przychody utrzymały się nieco powyżej 3 miliardów euro. Zysk netto wzrósł z 43 milionów euro do 58 milionów euro. Portfel zamówień został wypełniony rekordową wartością 5,9 miliarda euro nowych zleceń, osiągając łącznie 10,4 miliarda euro. Damen spodziewa się, że rok 2025 również będzie finansowo pozytywny.
Port Antwerpia-Brugia obsłużył w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku 202,6 mln ton ładunków morskich, co oznacza spadek o 3,8% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Przeładunki ładunków drobnicowych – w tym kontenerów, ładunków konwencjonalnych oraz RoRo – wzrosły o 1,3%, natomiast przewozy masowe suche i ciekłe łącznie spadły o 12,8%.
Globalne przewozy kontenerowe bieżący rok rozpoczęły od trzęsienia, które zafundowały im Stany Zjednoczone zapowiadając, a następnie wprowadzając system wysokich taryf celnych na eksportowane towary. Spotkało się to z działaniami odwetowymi, co jeszcze bardziej studziło prognozy wolumenów na bieżący rok. Szczególnym celem wdrażanych regulacji były Chiny, z którymi Stany Zjednoczone notują wysoki deficyt handlowy w obrocie towarowym.
Na Kanale Alberta w Olen (prowincja Antwerpia) doszło w środę wieczorem do poważnego wycieku oleju opałowego z jednego ze statków żeglugi śródlądowej. Do wody przedostało się około 10 tys. litrów paliwa, tworząc kilkukilometrową plamę na powierzchni drogi wodnej – poinformował nadawca publiczny VRT.
Statki zatruwają powietrze w miastach portowych. Rozwiązaniem jest elektryfikacja portów, jednak zaledwie cztery z 30 największych europejskich portów wybudowały większość potrzebnej infrastruktury.
Kontener ze sprzętem przeznaczonym dla izraelskiego przemysłu zbrojeniowego nie może opuścić portu w Antwerpii - orzekł w czwartek sąd w Brukseli. Flandria otrzymała zakaz przekazywania do Izraela materiałów, które mogą służyć celom wojskowym - poinformowały flamandzki nadawca VRT i agencja Belga.
W pierwszym półroczu 2025 r. belgijska policja zatrzymała rekordową liczbę 168 osób podejrzewanych o wyciąganie narkotyków z kontenerów w porcie w Antwerpii. Ponad połowa zatrzymanych to Holendrzy, w tym wielu nieletnich.
Przepływające statki, mieszając wodę, przyczyniają się uwalniania znaczących ilości gazu cieplarnianego – metanu - informuje „Nature Communications Earth & Environment”.
Północnoeuropejskie porty kontenerowe, w tym kluczowe węzły takie jak Rotterdam, Antwerpia, Hamburg i Bremerhaven, przeżywają najpoważniejszy kryzys operacyjny od czasów pandemii COVID-19. Według najnowszych doniesień, zatłoczenie i opóźnienia mogą utrzymywać się co najmniej do sierpnia 2025 roku.
Perspektywa dużych napięć w globalnej polityce handlowej determinowana działaniami Stanów Zjednoczonych zapowiada trudny rok dla światowego rynku kontenerowego, jednakże wyniki z pierwszego kwartału wskazują na znacząco odmienną sytuację. Uwzględniając największych graczy na trzech najważniejszych portowych, światowych rynkach kontenerowych: Chiny, Europę i Stany Zjednoczone widoczne są solidne wzrosty notowane w każdym z obszarów.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły
Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodna z harmonogramem