Port Antwerpia-Brugia obsłużył w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku 202,6 mln ton ładunków morskich, co oznacza spadek o 3,8% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Przeładunki ładunków drobnicowych – w tym kontenerów, ładunków konwencjonalnych oraz RoRo – wzrosły o 1,3%, natomiast przewozy masowe suche i ciekłe łącznie spadły o 12,8%.
Po solidnym pierwszym półroczu wolumeny kontenerowe zaczęły słabnąć od sierpnia, częściowo w wyniku wygaszania dawnych aliansów żeglugowych. Handel ze Stanami Zjednoczonymi nadal odczuwa skutki niepewności związanej z amerykańskimi taryfami importowymi.
W trzecim kwartale 2025 r. przeładunki kontenerowe spadły rok do roku o 2,4%, choć w ujęciu dziewięciomiesięcznym nadal utrzymały się na lekkim plusie – tonarz wzrósł o 1,1%, a liczba TEU o 1,6%.
Tempo wzrostu wyhamowało wraz z normalizacją struktur aliansów żeglugowych, co zakończyło okres nakładających się zawinięć statków w ramach starych i nowych sieci. Przyniosło to jednak pozytywny efekt – znaczące zmniejszenie kongestii w terminalach oraz płynniejsze połączenia z zapleczem lądowym.
Udział Portu Antwerpia-Brugia w rynku Hamburg–Le Havre spadł w pierwszym półroczu o 0,7 pkt proc., do poziomu 29,8%, głównie z powodu ograniczonej dostępności przepustowości terminalowej. Problem ma zostać rozwiązany w ramach projektu ECA (Extra Container Capacity Antwerp). Nadal jednak na niezawodność operacyjną wpływają niskie wskaźniki punktualności rejsów oraz strajki w branży.
W segmencie ładunków konwencjonalnych utrzymał się status quo – wzrost importu stali zrównoważył słabszy eksport do USA i Meksyku. W międzyczasie Komisja Europejska zapowiedziała zaostrzenie przepisów dotyczących dumpingu stali.
Ładunki ciekłe spadły o 13,5%, głównie z powodu mniejszego eksportu produktów ropopochodnych do Afryki Zachodniej oraz słabości europejskiego sektora chemicznego. Utrzymał się natomiast wzrost przeładunków biopaliw i gazów energetycznych. Spadek obrotów LNG po wprowadzeniu europejskiego zakazu przeładunku rosyjskiego gazu został częściowo zrównoważony przez większy import z USA.
Ładunki masowe suche (-8,9%) ucierpiały z powodu niższych przewozów nawozów, choć częściowo skompensowały je dostawy z Rosji i Maroka – te pierwsze wzrosły przed wprowadzeniem nowych unijnych ceł. Segment RoRo zwiększył się o 3,3%, wspierany przez rosnący import nowych samochodów z Chin, mimo obowiązujących od końca 2024 r. ceł ochronnych. Chiny stały się obecnie największym źródłem importu nowych aut do portu.
Wymiana towarowa ze Stanami Zjednoczonymi – drugim co do wielkości partnerem handlowym portu – wzrosła w okresie styczeń–wrzesień 2025 o 15%, napędzana przez przewozy kontenerowe i ciekłe ładunki masowe.
Jednak od lata zauważalne stały się skutki amerykańskich ceł importowych – eksport w trzecim kwartale spadł, a wysyłki stali zmniejszyły się o ponad jedną trzecią w porównaniu z drugim kwartałem.
Importy utrzymały się na stabilnym poziomie, wspierane przez wzrost w segmencie ciekłych ładunków i trzykrotny wzrost wolumenów LNG, co umacnia pozycję Antwerpia–Brugia jako bramy dla alternatywnych źródeł energii zastępujących rosyjski gaz. Import kontenerowy z USA wzrósł o 8%, choć tempo tego wzrostu spadło po sierpniu.
Wyniki za trzy kwartały 2025 roku ukazują zrównoważony, lecz wymagający obraz. Po mocnym początku roku ruch kontenerowy się stabilizuje, presja na terminale maleje, a handel z USA pozostaje relatywnie stabilny. Jednocześnie spadek eksportu i trudna sytuacja sektora chemicznego w Europie pokazują, jak bardzo port jest wrażliwy na czynniki geopolityczne i gospodarcze.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął