W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku port w Kłajpedzie odnotował wzrost przeładunków o 11% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, osiągając 28,7 mln ton. Największy udział w strukturze przeładunków stanowią ładunki kontenerowe i ro-ro, a znaczący wzrost zanotowano także w segmencie LNG oraz materiałów budowlanych.
– Za statystykami przeładunków portu w Kłajpedzie kryje się znacznie więcej niż tylko liczby. Odzwierciedlają one aktywność gospodarczą kraju, wyniki rolnictwa, postęp w kierunku niezależności energetycznej oraz skalę realizowanych inwestycji. Odczuwamy też wpływ globalnych rynków. Wolumeny przeładunków rosną konsekwentnie, a wrzesień był najsilniejszym miesiącem roku. Wyniki potwierdzają, że nawet w wymagających warunkach inwestujemy i realizujemy ambitne projekty – mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Klaipėda State Seaport Authority.
Największy wzrost odnotowano w segmencie ładunków kontenerowych, który zwiększył się aż o 31%, osiągając niemal 9,6 mln ton.
Przeładunki LNG i materiałów budowlanych wzrosły o 23%, sięgając około 1,7 mln ton. Jednostka FSRU „Independence” odgrywa coraz większą rolę w funkcjonowaniu portu, co jest efektem sytuacji geopolitycznej oraz decyzji Litwy o zakończeniu importu gazu z Rosji. Z kolei wzrost przeładunków materiałów budowlanych wiąże się z intensywną realizacją projektów drogowych i kolejowych w kraju.
W segmencie ro-ro (roll-on/roll-off) przeładunki zwiększyły się o 6%, do prawie 5 mln ton, natomiast produkty naftowe wzrosły o 2%, osiągając blisko 3 mln ton. Na dynamikę tych grup wpływ mają trendy rynkowe, czynniki geopolityczne oraz polityka transformacji energetycznej.
Liczba pasażerów korzystających z portu w Kłajpedzie wzrosła o 8% w porównaniu z ubiegłym rokiem – to 26 395 osób więcej. Segment rejsów wycieczkowych zanotował wzrost o 12%.
W ciągu trzech kwartałów w porcie naprawiono 52 statki, a dwa nowe zostały zbudowane.
Nie wszystkie grupy ładunkowe utrzymały wzrost. Złom odnotował spadek o 18%, drewno – o 16%, przy czym całość obsługiwanego surowca została wyeksportowana, głównie do Skandynawii (83%). Przeładunki nawozów zmniejszyły się o 13%, co jest skutkiem sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś. Obecnie port obsługuje głównie produkty wytwarzane przez litewskie firmy AB “Achema” i AB “Lifosa”.
Zboża spadły o 10%, co wynika z poziomu zbiorów i krajowego zapotrzebowania. Litwa produkuje rocznie 6–7 mln ton zbóż, z czego 70–80% trafia na eksport – w większości właśnie przez port w Kłajpedzie.
Mimo spadków w niektórych kategoriach, port w Kłajpedzie utrzymuje dominującą pozycję w regionie Bałtyku, z 41% udziałem w rynku. Dalsze miejsca zajmują: Ryga (17,5%), Tallinn (14,6%), Windawa (9%) oraz Lipawa (7%).
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął