Rok 2024 był finansowo udany dla Damen Shipyards Group (Damen), największej holenderskiej grupy stoczniowej. Przychody utrzymały się nieco powyżej 3 miliardów euro. Zysk netto wzrósł z 43 milionów euro do 58 milionów euro. Portfel zamówień został wypełniony rekordową wartością 5,9 miliarda euro nowych zleceń, osiągając łącznie 10,4 miliarda euro. Damen spodziewa się, że rok 2025 również będzie finansowo pozytywny.
W 2024 roku Damen dostarczył klientom aż 146 nowych jednostek. Wśród nich znalazły się Volta 1 i Bu Tinah – pierwszy w Europie w pełni elektryczny holownik, który trafił do portu Antwerpia-Brugia w Belgii, oraz pierwszy w pełni elektryczny holownik w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wprowadzony do eksploatacji przez SAFEEN Marine Services.
– Jesteśmy zadowoleni z ilości pracy wykonanej w ubiegłym roku oraz z osiągniętych wyników finansowych. Jako stocznia radzimy sobie dobrze, podobnie jak cały nasz ekosystem dostawców, innowacyjnych firm i instytucji badawczych. Wspólnie tworzymy innowacje technologiczne i wysokiej jakości miejsca pracy, wzmacniając holenderski przemysł stoczniowy – kluczowy filar naszej gospodarki – powiedział prezes Arnout Damen.
W stoczniach remontowych Damen zrealizowano w 2024 roku prawie 1 200 zleceń – podobnie jak w 2023 roku. W segmencie nowych budów największą kategorię stanowiły holowniki – ponad 60 dostarczonych jednostek. Kolejne miejsca zajmowały ssące pogłębiarki refulujące (CSD) – 15 jednostek. W pierwszej piątce znalazły się również szybkie jednostki załogowe (13), statki towarowe do żeglugi przybrzeżnej (11 jednostek typu Combi Freighter) oraz 8 jednostek typu Multi Cat, zwanych „szwajcarskimi scyzorykami morza”.
Wśród znaczących projektów ukończonych w ubiegłym roku znalazły się m.in. drugi okręt patrolowy (OPV 2600) dla marynarki wojennej Pakistanu (PNS Yamama) oraz pływająca platforma do lądowania rakiet New Glenn firmy Blue Origin (Jacklyn).
W segmencie wojskowym Damen realizował zamówienia m.in. dla marynarek wojennych Litwy i Kolumbii, jednak główny nacisk położono na zamówienia z Europy Zachodniej.
Finalizacja danych rocznych za 2024 rok trwała dłużej ze względu na trwające rozmowy dotyczące budowy niemieckich fregat F-126. Damen nadal prowadzi konstruktywne rozmowy z niemieckim klientem w sprawie postępów projektu. Omawiana jest możliwość przeniesienia głównej odpowiedzialności za projekt na podmioty niemieckie, przy zachowaniu roli Damen jako kluczowego partnera.
Rozmowy mają potrwać jeszcze kilka miesięcy. W ich trakcie ustalono, że wsparcie rządu holenderskiego w formie tymczasowej pożyczki pomostowej w wysokości 270 mln euro nie będzie potrzebne. Choć nie jest już wymagane, firma wysoko ocenia gotowość rządu do udzielenia tego wsparcia.
Damen, we współpracy z Ministerstwem Obrony Holandii, chce teraz skoncentrować się na ambitnych planach modernizacji floty marynarki holenderskiej i belgijskiej.
W sektorze cywilnym istotne były zamówienia na promy w pełni przygotowane do napędu elektrycznego w Kanadzie – cztery dla BC Ferries i dwie dla miasta Toronto. Damen otrzymał również zamówienie od Windcat na szósty statek typu CSOV (Commissioning Service Operation Vessel).
Jednostki te służą do transportu personelu i zaplecza na morskie farmy wiatrowe, pełniąc funkcję pływających hoteli i warsztatów. Będą wyposażone w technologię podwójnego zasilania (dual-fuel) z wykorzystaniem wodoru, co znacząco ograniczy emisję CO₂.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”