• <
KONGSBERG_2023

Stocznia Remontowa Nauta świętuje 90. urodziny

Patrycja Cybulska

16.10.2016 11:54 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Stocznia Remontowa Nauta świętuje 90. urodziny - GospodarkaMorska.pl

Rozwój polskiego przemysłu obronnego, budowa kolejnych jednostek i coraz bardziej skomplikowane remonty statków. Przed takimi zadaniami stoi Nauta. Stocznia remontowa swój jubileusz obchodziła w czwartek w Teatrze Muzycznym w Gdyni.

– 90 lat na pewno nauczyło nas pokory – wiadomo jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o rynek okrętowy w tym momencie. Model funkcjonowania stoczni jest jednak taki, że w miarę łagodnie przechodzi każdy kryzys. I w tym właśnie tkwi siła Nauty – mówi Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta.

Podczas uroczystości Adam Kwiatkowski, szef Gabinetu Prezydenta RP, odczytał list gratulacyjny prezydenta Andrzeja Dudy. Podkreślał on w nim m.in., że w najbliższych latach odbudowa potencjału morskiego, to jedno z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Tego wieczoru przyznane zostały także odznaczenia „Zasłużony dla stoczni "Nauta” oraz „Zasłużony dla gospodarki morskiej”. Kapitan żeglugi wielkiej Zbigniew Sulatycki natomiast uhonorowany został odznaką Bene Merito. Po części oficjalnej zaproszeni goście mogli obejrzeć musical „Ghost”.

Portfel pełen zamówień

Mimo sędziwego wieku, Stocznia Remontowa Nauta nie przechodzi na emeryturę. Wręcz przeciwnie, stawia na rozwój.

– Oprócz remontów jednostek cywilnych i przebudów, realizujemy produkcję specjalną i przymierzamy się do modernizacji polskiej armii – mówi Jerzy Konieczny, wiceprezes Stoczni Remontowej Nauta.

A wszystko zaczęło się 7 października 1926 r. Wtedy to rada miejska w Gdyni przyjęła uchwałę o budowie przemysłu stoczniowego. Jednak pierwszy warsztat zajmujący się budową kutrów i łodzi rybackich powstał cztery lata wcześniej w pobliżu obecnej ulicy Waszyngtona. Założył go Franciszek Letke. Stocznia Remontowa Nauta nierozerwalnie związana jest także z rozwojem Gdyni. Od wczesnych lat 20. aż do teraz nie tylko wpisuje się w krajobraz miasta, ale też wpływa na jego gospodarczy rozwój. To właśnie tam z roku na rok kształtuje się coraz bardziej innowacyjny przemysł stoczniowy, a jednostki wychodzące z Nauty doceniane są nie tylko na krajowym, ale także na zagranicznych rynkach.

– Stocznia, która obchodzi tak wspaniały jubileusz i cały czas jest w grze to świetny reprezentant Polski zagranicą. Powinniśmy być dumni z tego typu przedsiębiorstw i promować je – mówi Jan Dziedziczak, sekretarz stanu MSZ.

Impulsem do rozwoju stoczni była zmiana jej siedziby. Z zakładu przy ulicy Waszyngtona przeniosła się na tereny przy ulicy Czechosłowackiej, po dawnej Stoczni Gdynia. Dzięki temu poprawiły się jej możliwości techniczne i powierzchniowe. Teraz stocznia może remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Największym statkiem w historii Nauty był zbiornikowiec wahadłowy MT Grena (ponad 277 m długości, 46 m szerokości), remontowany pod koniec 2013 r.

– Życzyłbym sobie i innym przedstawicielom gospodarki morskiej, żeby statki, które produkuje Nauta nosiły na burtach nazwy armatorów z Gdyni, Gdańska i Szczecina – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia.

Pod koniec lat 90. Stocznię Remontową Nauta zaliczono do grona spółek wykonujących prace na potrzeby bezpieczeństwa kraju. To tutaj powstały i były remontowane holowniki dla Marynarki Wojennej oraz Straży Granicznej. Wśród nich m.in. ORP "Orzeł" i ORP "Kopernik". Łącznie pracownicy stoczni zmodernizowali ponad 255 różnych typów okrętów wojennych.

Nie tylko modernizacje

Stocznia Remontowa Nauta to nie tylko remonty statków. Od 2013 roku w Gdańsku w Zakładzie Nowych Budów powstają średniej wielkości jednostki badawcze, rybackie i specjalistyczne.

Stocznia Remontowa Nauta działa prężnie także w obszarze innowacji. Wspólnie z uczelniami wyższymi i ośrodkami naukowymi pracuje nad stworzeniem nowatorskich produktów, które mogą mieć zastosowanie m.in. w ochronie środowiska, energetyce czy przemyśle wojskowym.

– Stocznia Nauta jest jedną z najważniejszych stoczni remontowych w Polsce, tych które wspaniale sobie radzą na bardzo trudnym rynku i są w Europie wiodącą siłą – mówi Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej i prezes Związku Armatorów Polskich.

Obecnie Stocznia Remontowa Nauta cieszy się uznaniem armatorów i firm z branży morskiej na całym świecie. To tutaj projektanci i pracownicy stoczni z uporem i niezwykłą precyzją pracują nad kolejnymi elementami nowoczesnych statków rybackich, naukowo-badawczych oraz jednostek do obsługi sektora offshore. Doświadczenie zdobywane przez lata na całym świecie pozwala im także z sukcesami uczestniczyć w budowie okrętów dla Marynarki Wojennej.

Od momentu powstania zakładu w Gdańsku, Nauta pozyskała już 19 kontraktów, a tylko w ubiegłym roku wyremontowała aż 124 cywilne statki różnego typu.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.