W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbędzie się oficjalne rozpoczęcie budowy kolejnego okrętu rozpoznania radioelektronicznego, przyszłego ORP Henryk Zygalski (264). To druga jednostka, która w przyszłości wejdzie w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów.
Już trzeci raz w tym roku na terenie gdańskiej stoczni odbędzie się tego typu wydarzenie, co jest wyjątkowe w polskiej branży stoczniowej. Podobne uroczystości odbyły się 28 marca i 27 kwietnia br., dotyczące kolejno niszczyciela min proj. 258, który otrzyma nazwę Jaskółka i okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGNT) Jerzy Różycki. Położenie stępki pod obie jednostki nastąpiło kolejno 25 i 27 lipca br.
Budowę okrętów programu "Delfin" zlecił stoczni szwedzki konern Szwecji Saab Kockums AB, który podpisał 25 listopada ubr. umowę z Agencją Uzbrojenia Szwedzki na "zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego". Za projekt odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Całkowita wartość zamówienia wynosi ok. 6,7 mld koron szwedzkich, czyli blisko 2,8 mld zł. Zgodnie z dokumentem szwedzkie przedsiębiorstwo ponosi pełną odpowiedzialność za planowane jednostki, w tym za dostawę i integrację zaawansowanych systemów misji i walki. Z kolei Remontowa Shipbuilding S.A. jest odpowiedzialna za budowę gotowych do operowania okrętów oraz wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT oraz morskich SAT.
Saab ma doświadczenie w budowie okrętów rozpoznawczych. Kończy doposażanie nowoczesnej jednostki przeznaczonej do wywiadu radioelektronicznego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, HswMS Artemis. Co istotne, również ta jednostka została częściowo zbudowana w Polsce. Kadłub został zwodowany w 2019 roku w gdyńskiej stoczni PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o, a następnie częściowo doposażono jednostkę w Stoczni Remontowej Nauta S.A., która była zatrudniona jako podwykonawca przedsięwzięcia. Obecnie okręt jest w trakcie prób morskich i zewnętrznie wygląda właściwie identycznie jak te, które będą służyć pod polską banderą.
Obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Obie jednostki przeszły gruntowne remonty i doposażanie odpowiednio w 2018 i 2020 roku, co miało na celu przedłużenie ich zdolności do wykonywania zadań. Z racji ich wieku (zostały wcielone do służby w latach 1975-1976) zachodzi potrzeba zastąpienia ich nowoczesnymi okrętami, bardziej przystosowanymi do obecnych realiów. Wedle wstępnych planów ich następcy mają wejść do służby w 2027 roku. Nowe okręty otrzymają nazwy na cześć polskich matematyków, którzy w 1932 złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.
W momencie rozpoczęcia prac nad drugim "Delfinem" stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. będzie
jednocześnie budować trzy różne okręty dla polskiej Marynarki Wojennej, co pozostaje wyzwaniem, choć zdaniem stoczniowców są przygotowani na to, czego dowodem jest doświadczenie z
poprzednich lat, gdy jednocześnie na jej terenie powstawały dwa seryjne
niszczyciele min proj. 258, obecne ORP Albatros i ORP Mewa, a także
w sumie sześć holowników proj. B860. W związku z tym w grudniu 2020 roku odbyło
się wyjątkowe, podwójne wodowanie okrętu oraz holownika, co było ważnym
akcentem dla polskiej branży stoczniowej w zakresie budowy nawet kilku
naraz jednostek dla tak wymagającego zamawiającego, jakim są siły
zbrojne. W latach 2026-2027 jest zaplanowane przekazanie trzech okrętów typu Kormoran 2. Stocznia bierze też udział, jako partner, w budowie trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik", które mają zostać dostarczone zamawiającemu w latach 2028-2031.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów